Hopp til innhold

Se Google Glass i aksjon

Nysgjerrig på hvordan det er å bruke Googles høyteknologiske brille? I en ny video selskapet har offentliggjort får du en liten smakebit.

Ordet smarttelefon er kjent for de fleste, men hva med smartbrille?

Kanskje et ukjent ord, men et ord som kan bli høyaktuelt i årene fremover.

Søkemotorgiganten Google er en aktør som sitter i førersetet når det gjelder utvikling av briller med såkalt augmentet reality - utvidet virkelighet.

Slipper nye detaljer

Glass heter produktet Google jobber med - dette er en brille som limer et virtuelt bilde oppå virkeligheten.

Den har en innebygd mikrofon og et kamera, og det er dette som danner grunnlaget for bruksområdet. Vi snakker altså ikke om en brille som korrigerer synet.

I januar ble medstifter av Google, Sergey Brin, observert på en t-bane i New York med Glass-brillen på hodet.

Han har ved flere anledninger brukt prototypen i offentligheten, uten at vi forbrukere har fått vite så mye mer om produktet.

Google Glass Sergey Brin

Google-sjef Sergey Brin har involvert seg direkte i Glass-prosjektet, og har en rekke ganger vist seg offentlig med brillen.

Foto: Jeff Chiu / Ap

Nå har Sergey Brin og resten av teamet offentliggjort en ny video som gir deg et bilde av hvordan det føles å bruke den Android-baserte brillen (se video øverst i saken).

Ny virkelighet

«OK, glass», er de magiske ordene du sier for å aktivere brillen, og når det er gjort kan du be den om å vise veien til nærmeste butikk, ta bilder og gjøre videoopptak, for å nevne noe.

All informasjon presenteres i et lite gjennomsiktig vindu foran brukerens høyre øye.

Det handler om å oppleve virkeligheten på en annerledes måte.

I klippet ser vi for eksempel en kvinne på toppen av en berg- og dalbane som sier «OK, glass, record video». Umiddelbart begynner enheten å gjøre videoopptak som kan forevige opplevelsen.

Mulig lansering neste år

Glass er ikke ferdigutviklet, og det er ikke gitt en konkret dato for lansering, men det er antydet at forbrukere skal kunne skaffe produktet tidlig neste år.

Før det skal selvstendige utviklere får tilgang til brillen for å bidra med nye funksjoner og bruksområder.

Google har også kjørt i gang en konkurranse på Twitter, hvor de ber folk om å bruke 50 ord (eller færre) på å presentere kreative bruksområder for Glass. Selskapets håp er at dette skal bidra til å gi brillen flere og nye funksjoner.

Mulighetene med brillen er allerede mange, men vi får nok ikke sett det fulle potensialet før utviklere har fått full tilgang til produktet, og før det er lansert.