Oppdaga ny grein på det europeiske stamtreet

Ved å samanlikne DNA frå moderne europearar med gamle skjelettfunn veit forskarar no meir om kor me kjem frå. Me er ikkje berre jegerar frå vest og bønder frå aust - me er òg snømenn frå nord.

Svensk skjelettfunn

MIKSAR OG BLANDAR: DNA-prøver frå denne svenske hovudskallen vart samanlikna med DNA frå moderne menneske for i arbeidet med å finne det genetiske opphavet til europearar.

Foto: Fredrik Hallgren

Me har allereie klart å bevise at europearar stammar frå to grupper: jeger-samlarane som fyrst slo seg ned i Europa, og bønder som kom frå aust for 7500 år sidan.

No har forskarar funne ei tredje gruppe me har genane våre frå: eldre nord-eurasiarar.

Det fortel nettstaden phys.org.

Genar frå denne gruppa er funne både i moderne europearar og i folk som reiste over Beringstredet til Amerika for 15 000 år sidan.

– Dette forklarar det genetiske bindeleddet mellom europearar og amerikanske indianarar som me nyleg har oppdaga. Dei har begge genar frå eldre nord-eurasiara, seier David Reich.

David Reich HMS

FORSKAR PÅ GENETIKK: David Reich ved Harvard Medical School er ein av dei som leiter i gamalt og nytt DNA etter likskapar.

Foto: Stephanie Mitchell / Harvard News Office

Han er professor i genetikk ved Harvard Medical School (HMS) i USA, og har gjort denne oppdaginga saman med kollegaer frå Harvard og forskarar frå universitetet i Tübingen i Tyskland.

LES OGSÅ: – Det er jo helt eksepsjonelt

Storinvasjon frå aust

Forskarane samla inn DNA-prøver frå over 2300 personar frå heile verda, og samanlikna dei med DNA frå eldre beinrestar frå Sverige, Luxemburg og Tyskland.

Beinrestane var frå åtte jeger-samlarar som levde for om lag 8000 år sidan før jordbruket kom til Europa, og ein om lag 7000 år gamal bonde.

Dei såg òg på DNA henta frå andre skjelettfunn frå same tidsperiode, blant anna den kjende ismannen Ötzi.

– Når me analyserer DNA-prøvene, ser me at det for om lag 7500 år sidan var ein brå overgang frå to reine grupper til ei blanding av jeger-samlarar og bønder. Det tyder på at det brått kom mange bønder på ein gong frå aust til Europa. Men dei eldre nord-eurasianarane kom nok og blanda seg inn seinare, seier Reich.