NASA: Vi finner liv innen 20 år

Det er høyst usannsynlig at vi er alene i universet, og beviset vil trolig komme i løpet av de neste 20 årene, mener NASA.

Kepler-186f

Kepler 186-f er foreløpig det nærmeste vi kommer en tvillingplanet til jorda. Planetens eksistens ble bekreftet i april i år.

Foto: NASA / Reuters

Spådommen kom på en paneldebatt i NASAs hovedkvarter i Washington denne uka, der NASA-administrator Charles Bolden var blant deltakerne.

De siste årene har NASA oppdaget over 1700 såkalte eksoplaneter, planeter utenfor vårt eget solsystem, og over 5000 venter på å bli bekreftet.

Astronomene mener det bare er et tidsspørsmål før vi finner en klode som kan støtte liv slik vi kjenner det.

– Jeg tror at vi i løpet av de neste 20 årene vil finne ut at vi ikke er alene i universet, sier NASA-astronom Kevin Hand.

NASA-administrator Charles Bolden er enig.

– Det er høyst usannsynlig, i universets grenseløse omfang, at vi mennesker står helt alene, sier han.

Charles Bolden

NASA-administrator Charles Bolden mener en oppdagelse av liv på andre planeter nærmer seg med stormskritt.

Foto: WIN MCNAMEE / Afp

Leter etter jordas tvilling

NASAs studier av planetsystemer rundt andre stjerner startet med observatorier her på jorda, men har virkelig skutt fart med teleskopene Hubble, Spitzer og Kepler.

Les: Siste Kepler-rapport: Hver femte stjerne kan ha potensielt beboelige planeter
Les: NASA har funnet 715 nye planeter

Jorda

Vi vil snart finne ut at jorda ikke er alene om å huse liv, mener NASAs astronomer.

Disse kan bidra til å beregne avstanden mellom stjerner og planeter, noe som avgjør hvorvidt planetene har en temperatur som tillater vann i flytende form.

– En gang i fremtiden vil folk kunne peke på en stjerne og si: «Den stjernen har en planet som er akkurat som jorda,» sier professor Sara Seager fra Massachusetts Institute of Technology.