Nasa har funnet spor av flytende vann på Mars

Den amerikanske romfartsorganisasjonen har funnet bevis på at det finnes vann i flytende form på vår naboplanet.

Vannfunn på Mars

MANGE BEKKER SMÅ: Dette bildet viser det som trolig er bekkeløp på Mars' overflate.

Foto: NASA / Reuters

– Mars er ikke den tørre planeten vi har ansett den som, sa Jim Green, leder for planetarisk vitenskap på pressekonferansen i ettermiddag norsk tid.

Fant bekkeløp

Det er bilder fra den ubemannede romsonden Mars Reconnaissance Orbiter som angivelig viser spor av flytende vann på planeten.

Ved hjelp av romsondens spektrometer har forskerne analysert noen smale bekkeløp-lignende fordypninger i planetens overflate.

Bekkeløpene blir tydeligere i de varme sesongene på planeten, og blir svakere når det er kaldt.

Vann på Mars

SALTVANN: Bekkeløpene er vel fem meter brede og opp mot hundre meter lange. De er mest framtredende i de varme sesongene på planeten.

Foto: NASA / Reuters

Forskerne oppdaget fordypningene første gang i 2011, men kunne da ikke fastslå at det faktisk var vann som hadde skapt dem.

Men det var først etter at spektrometeret oppdaget vannmolekyler bundet til krystallstrukturer av salt i bekkeløpet at forskerne kunne konkludere.

Studenter fant løsningen

Spektrometeret var i utgangspunktet ikke i stand til å zoome inn på de cirka fem meter brede elveløpene. Men takket være doktorgradsstipendiater ved Georgia institute of technology, kom astronomene fram til dagens oppdagelse.

Lujendra Ojha og hans medstudenter utviklet et dataprogram som kunne granske individuelle piksler i bildene fra romsonden.

Bildene ble så sammenlignet med høyoppløselige bilder av bekkeløpene.

– Vi påstår ikke at vi har funnet bevis på flytende vann, men vi har funnet hydrerte salter. Det var en litt voldsom annonsering fra Nasa, sier en mer beskjeden Ojha.

Det er påvist vann på Mars også tidligere, men da kun i fryst form.

Fordamper senere

Direktør Bo Andersen i Norsk Romsenter

SALTVANN: Direktør Bo Andersen i Norsk Romsenter er spent på kvaliteten på vannet under overflaten på Mars.

Foto: Erlend Laanke Solbu, NRK

Administrerende direktør ved Norsk Romsenter Bo N. Andersen sier funnet ikke er veldig overraskende, men at det bekrefter tidligere antakelser om vannforekomsten på planeten.

– Vi har visst i mange år at det er mye vannis på Mars. Men på grunn av det lave trykket på planeten fordamper vannet når isen smelter i stedet for å bli flytende, sier Andersen.

Han forklarer at vannet som har laget bekkeløpene har et høyt innhold av salt og perklorater, som gjøre at frysepunktet blir mye lavere.

– De har med andre ord funnet en væske som fordamper saktere enn vanlig vann.

Vannet kan av naturlige årsaker ikke drikkes, men noen av stoffene kan utvinnes og brukes til rakettdrivstoff.

– Det kan tenkes at det finnes bakterier som klarer å overleve i dette vannet, sier Andersen.

Han synes det er mest interessant å finne ut hva slags væske som befinner seg under overflaten på planeten.

– Vi vet nå at det finnes væske under overflaten, men vi vet ikke hvor salt den er.