Marsfarere risikerer hjerneskade

De 24 personene som får enveisbillett til Mars risikerer å få varige hjerneskader når de blir utsatt for kosmisk stråling.

mars one

Ny forskning viser at mennesker som blir utsatt for kosmisk stråling over lang tid, kan få hjerneskader og demens-lignende lidelser.

Foto: Colourbox

– Dette er ikke gode nyheter for dem som har meldt seg på, sier professor i stråling ved universitetet i California (UCI), Charles Limoli.

Ble forvirret

charles Limoli

Professor i stråling ved universitetet i California, Charles Limoli.

Foto: Steve Zylius / UC Irvine

Ny forskning gjort ved UCI viser at mennesker som blir utsatt for kosmisk stråling over lang tid, kan få hjerneskader og demenslignende lidelser. Studien er publisert i Science Advances.

– Hukommelsessvikt og tap av bevissthet og fokus under romfart kan påvirke hvordan astronautene styrer fartøyet, sier Limoli.

For å finne ut hvordan kroppen reagerer, utsatte forskerne mus for partikler fra slik stråling. Seks uker senere hadde de fått betennelser i hjernen som blokkerte signaler mellom celler.

Betennelsene påvirket hvordan musene oppførte seg, og under hukommelsestester var de mer forvirret enn før og mistet evnen til å kunne utforske nye situasjoner.

– Slike kognitive forandringer kan bli et stort problem under en reise til Mars, sier Cary Zeitlin ved forskningsinstituttet Southwest i San Antonio til Wall Street Journal.

SE ANIMASJON AV STUDIEN (Artikkelen fortsetter under):

Utenfor vår magnetosfære

Pål Brekke

Seniorforsker ved Norsk Romsenter, Pål Brekke.

Foto: Norsk Romsenter

Seniorforsker ved Norsk Romsenter, Pål Brekke, forteller at problemet med en marsferd er at den varer lenge og at vi kommer utenfor vår beskyttende magnetosfære.

– Både høyenergetiske partikler fra solstormer og den kosmiske strålinga er et stort problem, sier Brekke til NRK.

Brekke mener vi også har lite erfaring med strålingen da vi bare har vært utenfor jordas magnetfelt i 10 dager av gangen. Derimot ser han en mulighet for at vi kan utvikle en løsning på problemet.

– Vann og enkelte plastmaterialer stopper høyenergetiske partikler bedre enn metall, og derfor jobber NASA med å utvikle et nytt plastmateriale vi kan bygge romskip av. De har også vurdert å sette opp et magnetfelt rundt romskipet, men det er foreløpig for komplisert og generatoren er for tung, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet):

kosmisk stråling

De fleste av partiklene i kosmisk stråling går rett gjennom en romdrakt, selv gjennom veggene på romfartøyer. Er det mennesker i de fartøyene, treffes de av betydelige mengder av denne partikkelstrålingen. Partiklene er skadelige for cellene vi består av. (Illustrasjonsbilde).

Foto: Simon Swordy (U. Chicago), NASA

Mindre bekymret

Robin Ingebretsen

Robin André Ingebretsen satser på å bli en av 24 heldige deltakere som skal bo resten av sine dager på Mars.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

Mens forskerne ved UCI er redd for hvordan strålingen kan påvirke astronautene, er andre mindre bekymret. Blant annet en av de 100 personene som kjemper om enveisbillett til Mars, 20 år gamle Robin André Ingebretsen fra Stavanger.

– Jeg bekymrer meg ikke så mye for den nye forskningen, hovedsakelig fordi dette er et problem som det vil bli gjort mye forskning på, sier Ingebretsen til NRK.

Ingebretsen mener vi heller ikke må glemme at marsferden ikke skjer før om tidligst ti år.

– Teknologien vil garantert være mye bedre innen da, sier han.

Talsperson i NASA, Stephanie Schierholz, har publisert følgende uttalelse om forskningen:

«NASA anerkjenner viktigheten av å forstå hvilken effekt kosmisk stråling kan ha på mennesker i løpet av langvarige oppdrag utenfor jorda. Disse studiene gir oss ny kunnskap slik at vi kan forberede oss enda bedre på reisen til Mars»

Mars One-prosjektets forslag til hvordan en bosetning på Mars kan se ut.

Hvis alt går etter planen vil de 24 Mars- farerne bo slik.

Foto: - / Afp