Hopp til innhold

Facebook kan bli etterforsket etter manipulering av følelser

Det britiske datatilsynet sier de vil undersøke om Facebook brøt lover og regler da de gjorde forsøk på å manipulere brukernes følelser som et forskningsprosjekt.

Mann foran Fb-tommel ved Facebook-hovedkvarter

FØLELSER: Facebook er kjent for sin tommel opp eller «like», og den knyttes gjerne til positive følelser. Nettstedet gjennomførte i 2012 et eksperiment med nesten 700 000 brukeres følelser.

Foto: Jeff Chiu / Ap

I løpet av en uke i 2012 gjorde forskere tilknyttet Facebook et enormt eksperiment med brukernes følelser.

689 003 brukere fikk nyhetsstrømmen sin manipulert i korte perioder ved at oppdateringer fra venner som hadde positive eller negative ord ble fjernet. Målet var å se om de kunne endre humøret til Facebook-brukerne.

Ved hjelp av metoden kunne Facebooks forskere slå fast at det var en tendens som tydet på at de faktisk klarte å endre brukernes følelser ved hjelp av manipuleringen av nyhetsstrømmen deres på nettstedet.

Brukere som fikk redusert antall oppdateringer fra vennene sine med positive ord var selv mindre positive i egne oppdateringer i tiden like etter.

Det samme skjedde med endringer av negative oppdateringer, færre negative ord i nyhetsstrømmen førte til færre egne negative oppdateringer, skriver forskerne i en vitenskapelig artikkel om eksperimentet med tusenvis av Facebook-brukere.

Forsøket har blitt møtt med skepsis og kritikk. Da spesielt knyttet til om Facebook-brukerne var klar over at de selv var med i et enormt eksperiment.

Vil undersøke

For Facebook varslet aldri brukerne om at de hadde vært prøvekaniner for forskere.

Nå sier det britiske datatilsynet at de vil undersøke om Facebook brøt noen lover og regler.

– Vi er nå gjort kjent med den omtalte undersøkelsen, og vil kontakte Facebook for å finne ut mer, skriver britenes personverntilsyn til The Register og Financial Times.

Datatilsynet i Storbritannia opplyser også at de er i kontakt med sine kolleger i Irland hvor Facebook har sitt europeiske hovedkontor.

Mange nettbrukere har reagert kraftig på eksperimentet som Facebook gjorde på vanlige nettbrukere uten deres godkjenning.

Det er vanlig i forskning at de som deltar selv har godkjent deltakelsen. At det ikke var på plass har gjort at andre akademikere reagerer.

– Facebook spurte aldri brukerne om deres tillatelse til å innta dem i studien. Eksperimentet påvirket så bruker negativt ved å endre humøret deres. Dette er ikke bra, heller ikke for Facebook, sier jussprofessor James Grimmelmann ved University of Maryland ifølge The Guardian.

Kort tid etter at det ble kjent at Facebook hadde gjort eksperimentet pekte flere på at Facebook har en formulering i sine brukervilkår der alle som har konto hos dem godkjenner at informasjon kan brukes til dataanalyser, testing og forskning. Forbes skrev derimot mandag at denne linjen først kom inn i vilkårene fire måneder etter starten av følelses-eksperimentet.

NRK Nyheter på Facebook

BÅDE GLADE OG TRISTE SAKER: NRK Nyheter deler både triste saker og gladsaker på sin Facebook-side, og hvordan følgerne reagerer påvirkes av hvilken sak vi deler.

Foto: faksimile fra NRK Nyheters Facebook-side

Få nyheter i din strøm: NRK Nyheter på Facebook

Facebook: – Vi vil svare på spørsmål

Facebook sier nå at de gjerne snakker med personvernmyndighetene både i Storbritannia og Irland.

– Vi svarer gjerne på alle spørsmål som tilsyn og myndigheter måtte ha, sier Richard Allen i Facebook til BBC.

Selskapet har klargjort at eksperimentet ble gjort på bare én uke, og at det inkluderte bare 0,04 prosent av nettstedets brukere.

I en oppdatering på sin Facebook-konto skriver hovedforskeren bak følelseseksperimentet om hva de ville med forsøket.

– Vi følte at det var viktig å undersøke at mange snakket om hvordan det å se oppdateringer fra alle sine glade venner på Facebook kunne gjøre personer lei seg og utstøtt, skriver Adam Kramer i Facebook.

Forskeren bak: Ville aldri støte noen

Han forklarer videre at ingen oppdateringer var helt fjernet eller skjult for brukerne. De kom bare ikke opp i akkurat den første visningen av nyhetsstrømmen på forsiden til noen spesielt utvalgte venner av brukeren.

– Siden jeg selv har laget og kodet dette eksperimentet kan jeg si at målet aldri var å støte noen, skriver han om de sterke reaksjonene til eksperimentet.

Facebook-forskeren forteller at de bryr seg om hvordan produktet de leverer påvirker livene til svært mange brukere. Det var derfor de ville vite mer om hvordan nettstedet virker.

Og resultatet ble uventet - ifølge Facebook-forskeren selv.

– Vi fant det helt motsatte av det mange trodde: Å se en type følelser i nyhetsstrømmen sin smitter over, i stedet for å virke avstøtende, skriver Kramer.

Facebook uttrykker at de skal bli flinkere til å kontrollere omstendighetene rundt dataanalyser og forskning, og hevder de har lagt inn mange flere rutiner siden 2012.