Hopp til innhold

Facebook gjør store personvernforandringer

Nå skal du få bedre kontroll på hvem som ser hva.

Facebook

Den nye 'approve posts'-knappen gir deg kontroll over innhold du blir tagga i.

Foto: Facebook

Facebook lanserer i disse dager en av de mest markante overhalingene i sin historie.

Forandringene påvirker først og fremst tagge-systemet og kontrollen brukerne har over hvem som skal få lov til å se hva.

Tager må godkjennes

Tidligere har facebook-vennene dine hatt muligheten til å tagge deg i et bilde uten din tillatelse - det blir det slutt på nå. Du vil få muligheten til å godkjenne eller avvise tagen før bildet vises på veggen din.

Det samme gjelder for poster du blir tagga i - du bestemmer om de skal godkjennes før de blir offentlige.

Facebook skriver på sin egen blogg at dette er en funksjon som har blitt hyppig etterspurt av brukerene, nå tar de konsekvensen av dette.

Før har du bare fått lov til å tagge personer du er venner med i poster og bilder - nå kan du tagge hvem som helst.

Untag-funksjonen har også blitt forandra. Nå får du fire alternativer: Fjerne det tagga bildet fra profilen din, fjerne taggen, sende beskjed til bildets eier om at du ønsker det fjerna, eller blokkere bildets eier.

– Skal føles som hjemmet ditt på internett

Facebook har fått endel kritikk for å ha gjort personvernsinnstillingene utilgjengelige. Nå vil det komme et ikon som representerer en inline-meny ved siden av de forskjellige elementene på profilen din.

Dette gjør at du kan bestemme hvem som kan se hvilket innhold uten å gå via "innstillinger".

– Profilen din skal føles som hjemmet ditt på internett, du skal ikke trenge å være redd for hva som dukker opp der, eller lure på hvem som har tilgang til hva, skriver Facebook på bloggen.

I tillegg blir en "se profil som"-knapp lagt i toppen på profilen din, så du skal kunne sjekke hvordan den ser ut for venner og ikke-venner.

– Jeg synes ikke det gamle kontrollsystemet var dårlig, jeg synes bare at det nye er mye bedre, sier Facebooks produktsjef Chris Cox til BBC.

Han forteller at målet var å lage innstillingene mer tilgjengelige i produksjonsflyten.

Cox nekter likevel for at det nye systemet forbereder Facebook på å ta imot brukere under 13 år, noe Mark Zuckerberg har sagt at han gjerne vil se skje.

De nye forandringene vil gradvis tre i kraft fra torsdag 25. august.

Hva tror du om de nye Facebook-forandringene? Bruk kommentarfeltet!