Curiosity-analyser taler mot teori om liv på Mars

Etter 13 måneder har Curiosity fortsatt ikke oppdaga metan på Mars.

Roboten Curiosity

Curiosity har ikke klart å spore opp metan på Mars, men det betyr ikke at det ikke finnes der.

Foto: NASA/JPL

Siden august i fjor har Curiosity rulla rundt på Mars for å ta bilder og gjøre forskjellige analyser som hjelper oss til å forstå planeten bedre.

Nå viser en rapport publisert i Science Magazine at roveren fortsatt ikke har funnet spor av metan i atmosfæren.

– Klart du blir skuffa

Livsformen flere forskere har håp om å finne på Mars er mikrober - og på Jorda står nettopp mikrobene bak 95 prosent av all metan i atmosfæren.

Data fra teleskop og satellitter har tidligere tyda på det BBC kaller små, men betydelige funn av metan i Mars-atmosfæren.

– Basert på tidligere målinger regna vi med å finne en metankonsentrasjon på 10 deler per milliard eller mer, noe vi så veldig fram til. Når du leter etter noe uten å finne det er det klart du blir skuffa, sier Chris Webster, som jobber med roverens laserspektrometer, til BBC.

– Utelukker ikke

Bare så det er helt klart: Et eventuelt metanfunn på Mars ville absolutt ikke vært ensbetydende med mikrobakterielt liv.

Men eksperter som har spekulert i mikrobakterielt liv under Mars-overflata har naturlig nok vært mest opptatt av koblinga mellom metan og mikrober.

– Dette funnet utelukker ikke at det finnes mikrober på Mars, men det gjør definitivt sjansen for at disse i så fall er metanogener mindre, sier Webster.

– Kompliserte beregninger

Det at Curiosity ikke har oppdaga metan betyr ikke at det ikke finnes på Mars i det hele tatt.

Grensa for at metanet oppfattes av Curiosity-instrumentene er 1,3 deler per milliard - seks ganger mindre enn tettheten dataene fra Mars Express-satellitten indikerte.

– Mars Express-data kan tyde på at metankonsentrasjonen er høyest mellom 25 og 40 kilometers høyde, men dette baseres på veldig kompliserte beregninger, sier Olivier Witesse som jobber med nevnte satellitt til BBC.

–Curiosity-resultatene er interessante, men i denne saken er ikke det siste ordet sagt.