Hopp til innhold

Blir glade av å se katter på nettet

Gleden ved å se videoer av søte katter oppveier den dårlige samvittigheten for å bruke arbeidstida på det, viser ny forskning.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Forskning.no byline» i nytt vindu

Kattevideoer er som dop. Du bare må ha en til. Den om puser som setter hodet fast i Kleenex-bokser, for eksempel. Eller om katter som maser om mer kos.

Om du er en av dem som ikke klarer å holde musepekeren unna nussepuser på nettet, kan du trøste deg med at du ikke er alene.

Mer enn to millioner kattevideoer ble lastet opp på Youtube bare i 2014, og de ble sett nesten 26 milliarder ganger, ifølge en pressemelding fra Indiana University. Kattesnutter har visstnok flere visninger per video enn noen annen kategori av innhold på Youtube.

Dette fikk forsker Jessica Gall Myrick ved Indiana University til å lure: Hva er det folk får ut av å se på kornete hjemmevideoer av kjæledyr?

Dermed gjorde hun en spørreundersøkelse blant kattetittere på nettet.

Ble gladere av katter

Nærmere 7000 mennesker svarte på spørsmål om sin egen personlighet og hvordan de opplevde filmseansene med puser.

Det viste seg at seerne rapporterte om flere positive virkninger. De følte at kattevideoene ga dem mer energi og positive følelser. Samtidig ble det mindre av negative følelser som angst og irritasjon.

Det føltes faktisk så godt å se på kattene, at det oppveiet dårlig samvittighet for å bruke arbeidstida på kjæledyrvideoer.

Og det er jo flaks.

For det viste seg også at mange nettopp oppsøkte Youtube-kattene mens de jobbet eller studerte.

Billig terapi?

Nå spekulerer Myrick på om det er mulig å bruke kattevideoer som en form for billig og enkel dyreterapi. Det finnes forskning som peker mot at kjæledyr er godt for den mentale helsa, selv om noen også har kritisert disse undersøkelsene.

Men mer forskning må nok til for å gi et sikrere bilde av hva kattefilmer gjør med oss.

Man kan for eksempel lure på om effekten fra Myricks undersøkelse er universell.

Ifølge Business Insider var utvalget ikke særlig representativt. Nærmere 90 prosent av deltagerne var damer.

Dessuten var spørreundersøkelsen distribuert ved hjelp av eieren til Lil Bub, en beinskjør liten pus som er blitt kjent igjennom sosiale medier. Svarene avslørte også at de kjente til andre kjendiskatter.

Det er nok grunn til å tro at gjennomsnittsdeltageren i studien var mer enn normalt interessert i katter.

Dermed er det vel også en fare for at en undersøkelse blant katteignoranter ville gitt litt andre utslag på gledesskalaen.