Hopp til innhold

Har vært bitre rivaler - nå skal Apple og IBM samarbeide

IBM skal hjelpe Apple med å bli nummer én i bedriftsmarkedet.

Apple-sjef Tim Cook sammen med IBM-sjef Virginia Rometty

Apple-sjef Tim Cook har inngått et omfattende samarbeid med tidligere erkerival IBM. Her sammen med IBM-sjef Virginia Rometty.

Foto: PAUL SAKUMA, FEATURE PHOTO SERVICE FOR IBM

Tirsdag kveld norsk tid kunngjorde Apple-sjef Tim Cook en aldri så liten IT-bombe.

Selskapet har inngått et omfattende samarbeid med det som tidligere har vært en erkerival, IBM.

Hvorfor i alle dager velger Apple å inngå et samarbeid med det som tidligere har vært en konkurrent, lurer du kanskje på? Svaret ligger i bedriftsmarkedet.

Apple har lenge vært en av de største og viktigste IT-selskapene i forbrukersammenheng, men på bedriftssiden har de foreløpig ikke gjort noe massivt inntog.

Med det nye partnerskapet skal dette endres. Flere Iphoner og Ipader skal ut til bedriftene og i den offentlige sektor, dette ved hjelp av programvare produsert av IBM.

Dette selskapet, med sin store satsing på Big Data og lange erfaring med bedrifter, skal produsere over 100 applikasjoner til Apples IOS-plattform.

Applikasjonene er kun ment for bedrifter, og selskapet vil i tillegg tilby en egen skytjeneste. Apples egen skytjeneste - Icloud - vil dermed ikke brukes til disse formålene.

Cook har store planer for samarbeidet, og tror på resultater:

– Vi konkurrerer ikke om noe. Og når man ikke gjør det ender man opp med noe som er bedre enn det noen på egen hånd kun ha produsert, sier Tim Cook i et intervju med teknologinettstedet Re/Code.

– Smart av Apple

Ifølge en pressemelding fra Apple skal de to selskapene - sammen - gi det beste fra to verdener, både brukervennlighet og profesjonelle applikasjoner rettet mot bedriftsmarkedet.

Avtalen innebærer også at IBM kan begynne å selge Apples mobile enheter, noe som kan føre til økt markedsandel for Tim Cook og co sin del.

Dataekspert og byråleder i Coxit PR, Magnus Brøyn, tror dette er et smart trekk av Apple.

Magnus Brøyn i Cuppertino

Magnus Brøyn tror Apples samarbeid med IBM kan høste frukter.

Foto: Privat

– Tradisjonelt har Apple fokusert på forbrukermarkedet, men i det siste har vi sett at Apple er opptatt av å øke rekkevidden og verdien for alle brukerne som benytter produktene i jobbsammenheng, sier Brøyn til NRK.no.

– Sannheten er at Apple har gitt liten forretningsverdi, da det har vært få gode forretningsapplikasjoner tilgjengelig for Iphone og Ipad, og det er smart av dem å gjøre noe med dette.

– Best for IBM

Disse to selskapene har jo vært arge konkurrenter – er det ikke litt overraskende at de plutselig skal samarbeide?

Går vi tilbake til 1984, da Steve Jobs på sin etter hvert svært sedvanlige måte lanserte den aller første mac-en fra Apple foran 3000 tilhørere, er det ingen tvil om at IBM opprinnelig var den store konkurrenten. Mye har imidlertid skjedd på 30 år - styrkeforholdet er snudd, forteller Brøyn, og sikter blant annet til inntoget av smarttelefoner og nettbrett.

IBM har i løpet av de senere årene gått fra å være en maskinvareprodusent, til å utvikle programvare for bedrifter. Denne kompetansen og disse programvarene vil Apple nå få tilgang til.

– Samarbeidet med IBM vil gi tilgang til en rekke forretningsapplikasjoner innen spesialiserte bransjeområder. Dette vil kunne øke verdien av Apples produkter i næringslivet ved at brukerne enklere kan utnytte spesialiserte iOS-apper tilpasset de behovene de har i sin arbeidshverdag,

– I dag dreier det meste seg om Apple, mens IBM fortsatt sliter med fallende omsetning. Derfor er dette trolig en bedre avtale for IBM enn for Apple, sier Brøyn.

Nedenfor kan du se reklamen fra 1984, der Apple skal frigjøre folket fra «Big Brother», som antas å være IBM: