Hopp til innhold

– Påvirker sannsynligvis alle som bruker nettet

Nå skal Google samle alle data om deg på én plass - europeiske personvernmyndigheter er skeptiske.

Google

Ikke alle er like fornøyde med Googles ønske om å skape en 'herlig enkel og intuitiv opplevelse'.

Foto: RENE TILLMANN / AP

Googles nye personvernvillkår trer i kraft 1. mars, og vil få konsekvenser for nettbrukere over hele verden.

Søkemotorgiganten vil nå samle alle søkeresultater og andre innsamla data om deg, og bruke dem på alle sine plattformer.

Der Google tidligere har brukt over 60 forskjellige personverninnstillinger, skal det fra nå av kun eksistere ett regelsett.

– Regelverket blir for generelt

For rundt en måned siden sendte Google ut en epost til sine brukere med informasjon om de nye forandringene:

Vi fjerner mer enn 60 ulike personvernregler på Google og erstatter dem med ett sett som er mye kortere og enklere å lese. Disse nye retningslinjene dekker flere produkter og funksjoner, i tråd med ønsket vårt om å skape én herlig enkel og intuitiv opplevelse på hele Google.

Dette gjør det unektelig enklere å sette seg inn i Googles personvernvillkår. Men det gjør også Google i stand til å samle alle opplysninger på én plass uten å bryte sine egne regler.

Lars-Henrik Paarup Michelsen i Datatilsynet påpeker at Google har vært flinke til å informere om at de skal gjøre endringer, og at intensjonen om å forenkle villkår er god.

Det er like fullt knytta store spørsmål til den nye ordninga.

– Vi synes det er problematisk at så mange tjenester skal ha de samme standardiserte reglene - dette gjør at regelverket blir for generelt, sier Michelsen til NRK.no.

– Viktig med åpenhet

Tida da Google bare var en søkemotor er for lengst forbi. De digitale sporene du legger igjen på tjenester som YouTube, Google+, Gmail og Google Talk vil nå samles sammen med søkehistorikken din.

Bruker du en Android-telefon med Google-operativsystem vil alle mobilvanene dine i tillegg registreres på samme plass.

– Noen opplysninger gir du fra deg med vitende og vilje, andre samles inn uten at du tenker på det. Siden Google opererer innenfor så mange ulike områder er det veldig viktig at det er åpenhet rundt det som samles inn, forklarer Michelsen.

Bryter EU-lover

Når saker som omhandler datasikkerhet påvirker mange land, koordineres arbeidet gjerne gjennom Artikkel 29 - paraplyorganisasjonen for europeiske personvernmyndigheter.

– Artikkel 29 har bedt om at Google skal utsette implementeringen av de nye reglene. Vi snakker ikke om et hvilket som helst selskap, når Google endrer personvernvillkår påvirker det kanskje alle som er på nett, sier Michelsen.

Han forklarer at det franske datatilsynet har analysert de nye villkårene, og konkludert med at de er for generelle - både når det gjelder hvilken type data som samles inn, og til hvilket formål de samles inn.

I en artikkel i New York Times sier de rett ut at de nye personverninnstillingene bryter EU-lovene.

– Våre foreløpige undersøkelser viser at det er ekstremt vanskelig å vite hvilke data som kombineres fra hvilke plattformer, og hva de skal brukes til - selv for de som jobber med akkurat dette, skriver CNIL - Frankrikes datatilsyn.

Tror ikke Google vil utsette

Brevet fra Artikkel 29 ble sendt 2. februar, dagen etter kom det svar fra Google.

– Svaret fra Google var ganske generelt - det ga egentlig ikke så mange svar. Det har muligens sirkulert til mange forskjellige mottakere. Derfor kommer vi til å sende et nytt brev med konkrete ting vi lurer på - "hva" og "hvorfor", sier Michelsen.

Han har likevel ingen tro på at Google vil utsette noe som helst.

– Ser ikke bort fra at de samarbeider med CIA

Det er ikke bare Google som vet mye om deg - Facebook sitter også på en haug med informasjon om sine brukere.

Anders Christensen er sjefsingeniør ved institutt for datateknikk og informasjon på NTNU, og påpeker likevel en vesentlig forskjell mellom de to gigantene.

– Det ligger i Facebooks natur at du skal dele informasjon, mens Google har flere verktøy - for eksempel kalender og epost. Brukeren forventer at sistnevnte skal være mer privat.

Michelsen sier at mye av problemet ligger i at vi rett og slett ikke vet hvilke konsekvenser de nye personverninnstillingene vil ha for brukerne - og at det er dette man må få klarhet i.

– Du skal vite hvilken informasjon de har, til hvilket formål det skal brukes, og hvordan det faktisk blir brukt.