– Ikke bare én meteoritt som tok knekken på dinosaurene

Det var ikke bare ett, men flere meteorittnedslag over tusenvis av år som til slutt tok knekken på dinosaurene, viser en ny studie.

Meteorittnedslag chicxublu

Det har vært antatt at meteorittnedslaget ved Chicxulub i Mexicogolfen var det som førte til dinosaurenes massedød. Nå viser ny forskning at det skal ha vært flere meteoritter med i spillet.

Foto: Nasa

Siden oppdagelsen av Chicxulub-krateret i Mexicogolfen på 80-tallet, har forskere antatt at det var dette meteorittnedslaget som førte til dinosaurenes endelikt for 65 millioner år siden.

Nå hevder en britisk studie at det ikke nødvendigvis var tilfellet. De mener å ha funnet bevis for at det var en hel meteorittstorm som traff jorden for millioner av år siden, skriver BBC.

Les også: To asteroider frontkolliderte

Tusenvis av år etter

Teorien deres støttes av funnet av et nytt krater i 2002. Frem til nå har det ikke vært mulig for forskerne å tidsbestemme når Boltysh-krateret i Ukraina oppsto, men den nye studien viser at dette krateret kom flere tusen år før Chicxulub-krateret.

Det har forskerne kommet frem til etter å ha undersøkt fossile planter og bregne-sporer i krateret. Én meter over sporene etter den første oppblomstringen, fant geologene nok et lag med planterester.

Les også: Tidenes tyngste masseflukt

– Vi antar at det øverste laget kom som en følge av ettervirkningene av Chicxulub-nedslaget. Det viser at sammenstøtene ikke skjedde samtidig, men med flere tusen års mellomrom, sier professor Simon Kelley til BBC.

Han tror at et meteorregn som varte i flere tusen år var det som til slutt tok knekken på de forhistoriske dyrene, og ikke bare ett nedslag, som tidligere antatt.

Finnes flere kratre

Knut Jørgen Røed Ødegaard

Knut Jørgen Røed Ødegaard synes de nye funnene er «ytterst interessante».

Foto: Morten Bilet

– Teorien om at det var et meteorregn kommer opp med jevne mellomrom. Det er jo funnet flere andre krater som kan støtte denne teorien, og den britiske studien er ytterst interessant, sier astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard til NRK.no.

Han forklarer at de mange nedslagene kan skyldes asteroider i et asteroidebelte som kolliderte og delte seg i mindre deler, og at noen av disse bitene traff jorden.

– Vi kan regne med at det fortsatt er mange kratre som ikke er oppdaget, og de vil heller ikke være enkle å finne på grunn av all aktiviteten som er på jorden, forteller Røed Ødegaard.