– Gravitasjonsbølger kan ha blitt oppdaga

Tweet fra amerikansk kosmolog får forskere verden over til å vente i spenning på eventuell bekreftelse.

gravitasjonsbølger

Det er bare to år siden sist vi trodde vi hadde sett gravitasjonsbølger, forskere verden over krysser fingrene for at det nå er alvor.

Laster Twitter-innhold

Denne tweeten fra Lawrence M.Krauss, profilert amerikansk kosmolog, har fått voldsom oppmerksomhet – noe som ikke er så rart. Astrofysikere har jakta på gravitasjonsbølger siden Einstein forutså dem for omtrent hundre år siden.

Folka som uttaler seg på vegne av LIGO-eksperimentet (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) som Krauss prater om vil foreløpig si noe annet enn at de analyserer data, og kommer med nyheter når de er klare for det.

Astrofysiker Jostein Riiser Kristiansen sier at en eventuell bekreftelse vil være et stort gjennombrudd, men ikke et overraskende et.

– Gravitasjonsbølger er sett tidligere, men bare indirekte. De vil åpne et nytt vindu for å observere universet. Fram til nå har vi nesten utelukkende benyttet oss av elektromagnetisk stråling for å lære om universet. Gravitasjonsbølger vil gi helt nye muligheter til å studere ulike fenomener.

Venter med sjampisen

Gravitasjonsbølger oppstår når masse blir akselerert, og er bølger i og av romtid.

– Generell relativitetsteori sier at det skal finnes sånne bølger, men vi har aldri klart å se dem fordi de er så svake. Dette er den siste store forutsigelsen fra Einsteins teorier som ikke har blitt bekrefta, sa Bjørn Hallvard Samset til NRK.no sist vi trodde at gravitasjonsbølgene hadde blitt oppdaga.

For to år siden hevda BICEP2-eksperimentet å ha sett spor etter gravitasjonsbølger i den kosmiske bakgrunnsstrålinga. Det viste seg senere å ikke stemme.

Kristiansen tror dette fører til at forskerene har litt mer is i magen før de går ut og konstaterer at de har funnet noe denne gangen.

– Erfaringene fra BICEP2 har nok bidratt til at man legger mer bånd på seg. Og som LIGO-gjengen sier: De vil ha alle resultater gjennom standardkverna med ekstern vurdering av fagfeller før de går ut med noe som helst.

Dette er uansett noe annet. Der BICEP2 så et avtrykk av gravitasjonsbølger som oppsto for snaut 14 milliarder år siden, leter LIGO etter kortbølgede gravitasjonsbølger.

– LIGO ser etter kortbølgede gravitasjonsbølger. Slike kan for eksempel dannes når svarte hull spiralerer inn mot hverandre og kolliderer. Dette er hendelser som vi forventer at skal skje med jevne mellomrom.

Kristiansen er, i påvente av litt mer konkrete bevis enn en tweet, både spent og nøktern.

– Dette er fantastisk spennende hvis det er hold i ryktene, men vi har blitt skuffa etter spennende rykter før. Vi håper, men lar sjampisen bli stående og samle støv til vi vet noe mer sikkert.