– Et grunnleggende viktig funn

Etter en to år lang oppgraderingsperiode har Large Hadron Collider funnet en ny partikkeltype – pentakvarken.

Pentakvark

Sånn kan pentakvarken tenkes å se ut - en helt sammensmelta kobling av fem kvarker.

Foto: CERN

For ganske nøyaktig tre år siden fant partikkelakseleratoren LHC Higgs-bosonet - en partikkel forskere hadde lett etter siden 60-tallet.

Siden da har LHC gjennomgått en oppgradering som har dobla energikapasiteten, og etter to år ute av drift ble verdens største maskin skrudd på igjen tidligere i år.

Nå har eksperimentet LHCb funnet det forskerne tror er en pentakvark - en annen partikkel som har gjemt seg for vitenskapen i nesten femti år.

– Nytt og stilig

– Hvis naturen er bygget av bittesmå legoklosser, så er pentakvarker en ny måte å sette sammen klossene på, forklarer fysiker Bjørn Hallvard Samset til NRK.no.

Atomkjerner er satt sammen av protoner og nøytroner, som igjen er satt sammen av tre kvarker hver. I tillegg kjenner vi til partikler som er satt sammen av én kvark og én antikvark.

Ifølge teorien kan kvarker kombineres på andre måter også, men vi har ikke funnet noen før nå. Pentakvarken er sammensatt av fem kvarker.

– Den er enten en løst bundet kombinasjon av en tre-kvark og en to-kvark, eller en helt sammensmelta kobling av fem kvarker. Uansett hvilken type de nå har funnet, så er det nytt og stilig.

Pentakvark

Pentakvarken kan også se sånn ut - én kvark og én antikvark kombinert med tre kvarker.

Foto: CERN

Et nytt verktøy

Samset sier at pentakvarken ikke er like fundamental som Higgs-bosonet, men at det likevel er et grunnleggende viktig funn.

– At det finnes pentakvarker betyr for det første at forståelsen vår av disse bittesmå partiklene – kvarkene – er riktig. Vi har forventet pentakvarker, og her er de. Det er godt å vite.

Han forklarer at det også gir oss et nytt verktøy for å forstå naturen bedre. Forskerne sliter med å få tak på den sterke kjernekrafta, og tre-kvarker og to-kvarker brukes allerede i arbeidet med å skjønne hvordan den virker.

– Pentakvarkene er et helt nytt verktøy i kassa. Det er spennende å se hva naturen har på lager, og for hver slik oppdagelse lærer vi noe nytt.

Han tar likevel et lite forbehold, og forteller at flere eksperimenter tidligere har ment at de har funnet pentakvarker, uten at funnene har holdt mål.

– LHCb er imidlertid i en særstilling. De har mye, mye bedre utstyr enn noen før dem, og dessuten enorme mengder energi i kollisjonene. Jeg er ganske sikker på at de har en god oppdagelse her - men det hadde vært fint å få den bekreftet av noen andre.