15-åring oppdaget ny planet

Tom Wagg var utplassert hos universitetet Keele da han oppdaget en ny planet hele 1000 lysår fra jorda.

fant ny planet

Planten som Tom Wagg oppdaget ligger 1000 lysår fra jorda og går i bane rundt ei stjerne. Den er for langt unna jorda til at noen kan få tatt bilde av den, men denne illustrasjonen viser hvordan den regnes å se ut.

Foto: David A. Hardy

– Jeg er ekstremt glad for å ha en funnet en ny planet, og jeg er veldig imponert over at man kan finne dem så langt unna jorda, sier Wagg i ei pressemelding.

Astronomer bekreftet oppdagelsen

Tom Wagg

15-åringen har bare A-karakterer på skolen.

Foto: David A. Hardy

Wagg har nå blitt 17 år, men var bare 15 da han ble utplassert hos universitetet Keele i Storbritannia. Han ville gjøre det meste ut av praksisen og ble opplært i å lete etter planeter av professorene ved universitetet.

Det var da han studerte data fra et internasjonalt romprosjekt av WASP (Wide Angle Search for Planets) at han oppdaget planeten. Han så en liten forandring i lyset da planeten passerte stjernen som den går i bane rundt.

Det har tatt astronomer ved universitetet i Genève i Sveits og universitetet i Liege i Belgia to år å bekrefte at oppdagelsen til Wagg stemmer. De har nå sagt at den har den riktige massen og størrelsen for å kunne kalles en planet.

Planeten har foreløpig ikke fått noe navn, men har fått katalognummer WASP-142b, som betyr at dette er den 142. oppdagelsen i WASP-prosjektet. Den er i ei gruppe av eksoplaneter og regnes for å være på størrelse med Jupiter.

(Artikkelen fortsetter under)

Tom Wagg

Tom Wagg antas å være en av de yngste som noensinne har oppdaget en ny planet.

Skal studere fysikk

Wagg antas å være en av de yngste som noensinne har oppdaget en ny planet. Den unge gutten har bare A-karakterer på skolen og planlegger å studere fysikk når han begynner på universitetet. Deretter vil han fordype seg i astrofysikk eller partikkelfysikk.

Leder av WASP-prosjektet, Coel Hellier, er svært imponert over Waggs oppdagelse.

– Tom er veldig opptatt av vitenskap, så det var lett å lære ham opp til å lete etter planeter, sier Hellier i pressemeldinga.