Hopp til innhold

- Spotify vil gå veldig bra i USA

- Spotify vil gå så det griner i USA, sier Anders Hofseth i NRKbeta. Musikktjenesten blir tilgjengelig i USA i dag, og ingen nåværende konkurrenter kan måle seg med det Spotify tilbyr.

Spotify

Streamingtjenesten Spotify lanseres i USA i dag, etter nesten to år med forhandlinger.

Foto: Colourbox/NRK

Den siste avtalen ble signert onsdag kveld, bare timer før den planlagte lanseringen. Den streamingbaserte musikktjenesten skal være tilgjengelig fra torsdag, ifølge selskapet selv.


– Vi har gjort det lettere å høre på musikk, og vi har gjort det lettere for folk å dele musikk, sier grunnlegger av Spotify, Daniel Ek, til New York Times.

Vil ligne på Spotify i Europa

Spotify i USA vil ligne mye på tjenesten slik den er i Europa.

Det vil være en gratis, reklamebasert versjon, en enkel reklamefri versjon som vil koste fem dollar i måneden, og en ”premiumutgave” til ti dollar som også gir bedre lydkvalitet og tilgang på mobiltelefon.

Gratisversjonen vil i starten kun være tilgjengelig for de som har invitasjoner. Disse blir gitt av selskapet til folk som har meldt interesse og fra folk som har tegnet abonnement.

Ventet på komplett katalog

Daniel Ek, Spotify

Daniel Ek er en av grunnleggerne av Spotify.

Foto: Spotify

Warner Music Group var det siste av de fire store amerikanske plateselskapene Spotify ble enige om en avtale med.

– Vi kunne lansert tjenesten i fjor, men vi ville vente til vi kunne levere en komplett musikkopplevelse for brukerne, sier Daniel Ek til nettstedet gizmodo.com.

Avtalene betyr at Spotify kan tilby brukerne en fullstendig base med sanger på sine egne vilkår.

– Vil gå så det griner

– Jeg tror Spotify vil klare seg veldig bra i USA. De har alle de fire store plateselskapene med seg, som også er aksjeeiere i tjenesten. De har altså et produkt som er sterkere enn det som finnes hittil, sier Anders Hofseth i NRKbeta til NRK.no.

Det svenske selskapet lanserte musikktjenesten i 2008 i Europa hvor det har hatt stor suksess, blant annet gjennom at tjenesten enkelt kan integreres med Facebook.

I USA vil Spotify konkurrere med lignende tjenester som Rhapsody, Rdio og MOG. Men ifølge Hofseth kan ingen av disse måle seg med Spotify.

– Spotify har størsteparten av musikkbransjen med seg, og kan tilby en langt større kataolog enn de andre. Jeg tror det vil gå så det griner, selv om det kanskje vil ta litt tid for folk å venne seg til tjenesten blant annet fordi folk ikke har samme økonomi som i Europa.

– Kan få konkurranse fra Itunes

Men samtidig peker Hofseth på Apples Itunes som i dag selger nedlastning av musikk. Selskapet har 80 prosent av musikkmarkedet i verden, men det har enda ikke startet med streaming slik som Spotify tilbyr.

– Apple er mer eller mindre rigget for å starte en konkurrerende tjeneste. De tjener nok mer på å selge musikk slik de gjør i dag, men skrur trolig om når de føler de er nødt. Dette er det eneste som kan stanse Spotify i USA, sier Hofseth til NRK.no.