En enkel gjennomgang av de største stegene i utviklingen av et dataspill. Video fra spillene Shiftlings og Oliver & Spike (konseptvideo), utviklet av Rock Pocket Games i Tønsberg.

Konsepttegninger fra Olivia & Spike henger på veggen hos Rock Pocket Games.

Jakten på en ny vri

Treffer du, kan du leve godt på ett spill. Bommer du, kan millioner gå tapt.

Ivan Moens lille enkeltmannsforetak har vokst til over 30 personer. I løpet av ett år har ideen om en gutt som kan hoppe mellom dimensjoner kommet langt på veien til å bli et ferdig spill. Moens drømmespill.

Så sier utgiveren nei. Spillet er kansellert.

App of the week

Vi spoler litt tilbake. Året er 2010, og spillutvikler Ivan Moen har en idé. Han vil lage et spill som kanskje minner litt om Super Mario i 3D, men som har en ny vri. Når som helst kan du bytte mellom tre forskjellige versjoner av verdenen du spiller, tre dimensjoner.

Henning Ludvigsen og Ivan Moen viser fram konsepttegninger til spill

KONSEPT: Art Director Henning Ludvigsen og daglig leder Ivan Moen viser fram konsepttegninger til spill.

Foto: Henrik Bøe / NRK

Tanken er at du for eksempel kan hoppe utfor et stup, og så trykke på en knapp for å skifte dimensjon. Landskapet er det samme, men i denne verdenen er du under vann, så du kan svømme fram til neste klippe.

Samme år skjønner Moen at han faktisk kan jobbe med spillutvikling på heltid. Han startet spillselskapet Rock Pocket Games to år tidligere, da «App Store» åpnet. Nå har han for første gang truffet blink, med spillet «The Package» som blir frontet av Apple som «App of the week».

– Det fikk litt omtale. Ikke kjempemye, men det ga meg tro på at dette faktisk er noe jeg kan drive med, sier Moen.

Spillselskapet er tuftet på mobilspill og vokser etter hvert til noen flere ansatte. Den store drømmen er hele tiden å lage større konsollspill. Ved siden av stadig flere mobilspill som utvikles, er «Oliver & Spike Dimensjonshoppere» i bakhodet til spillutvikleren.

Konsepttegninger lages, og i april 2011 legger spillselskapet ut de første blogginnleggene om spillet.

– Det er hjertebarnet mitt. Et spill jeg har hatt lyst til å lage veldig lenge, sier Moen.

Bilde fra det uferdige spillet Oliver & Spike

KANSELLERT: Slik ser det uferdige spillet Oliver & Spike ut.

Foto: Rock Pocket Games

Vanskelig å skille seg ut

Spillbransjen er tøff. Gigantiske spillselskaper og små utviklere kjemper om oppmerksomhet fra potensielle spillere. I Norge finnes det over 100 spillutviklere, ifølge professor i spillteknologi ved NTNU, Alf Inge Wang.

– Det er blitt enklere å lage og publisere spill, men det er blitt vanskeligere å tjene penger på det, sier Wang.

Alf Inge Wang

TØFT MARKED: Professor ved NTNU, Alf Inge Wang, sier det er vanskelig å skille seg ut i spillmarkedet.

Foto: Kai Torgeir Dragland, NTNU

Han har forsket på utfordringer for spillutviklerne, og leder Joingame, som er et nettverk for spillutviklere og forskere. Han sier spillutviklere er avhengige av å finne en ny vri for at spillet deres skal bli oppdaget. Spillet kan gjerne ligne på noe man har sett før, men det må inneholde noe nytt.

– Da «App Store» og «Google Play» var nytt, kunne hvem som helst lage spill til smarttelefoner. Problemet er at ekstremt mange gjør det, sier Wang.

– Det er ekstremt vanskelig å skille seg ut i mengden. Til og med store spillselskaper har problemer med det.

17 millioner på ett år

Det finnes likevel flere eksempler på norske spillutviklere som har skutt gullfuglen. Håkon Bertheussen utviklet det Scrabble-lignende mobilspillet Wordfeud, og tjente 17 millioner kroner på det i 2011. Her er vrien at man kan spille mot venner.

Utviklerne Dirtybit fra Bergen har også opplevd enorm suksess med spillet Fun Run, som ifølge Spillbransjen 2015 er lastet ned mer enn 50 millioner ganger.

– Det er på en måte Mario Kart fra siden med tegneseriefigurer, sier Wang.

Den enorme utbredelsen av spill til smarttelefoner, har gjort folk vant til at spill skal være gratis eller koste svært lite. Dermed skal det mye til for å tjene inn kostnaden for å utvikle spillet.

– Få kjøper spill som koster 59 eller 99 kroner. Hvis du selger et spill for 6 kroner, må det ekstremt mange nedlastinger til for å tjene mye penger på det, sier Wang.

– Dette er noe av grunnen til at mange spill har blitt gratis å laste ned, men tar penger for gjenstander eller enklere progresjon i selve spillet.

Ivan Moen

SPILLEROM: Spillutviklerne har et rom der de selv kan spille.

Foto: Henrik Bøe / NRK

Sorg

Hos Rock Pocket Games i Tønsberg er fortsatt konsepttegninger og grafikk for «Olivia & Spike» synlig i lokalene, nesten to år etter at spillet ble kansellert i 2014 (Oliver skiftet kjønn og ble til Olivia). I ett år var drømmen virkelighet. En stor utgiver ville gi ut spillet, og betalte for utviklingen av det. 8 ansatte ble til 30, og de jobbet med spillet i ett år. Så fikk de beskjeden fra utvikleren: Spillet er kansellert.

– Det var jo sorg, sier Moen.

– Vi fikk aldri oppgitt noen grunn for hvorfor spillet ble kansellert, men det er ikke uvanlig i spillbransjen. Det er trist, for spillet var på mange måter drømmespillet. Men det er kanskje slikt man må gjennom i denne bransjen.

Selv om Rock Pocket Games ikke direkte tapte penger på kanselleringen, måtte de si opp mange av de ansatte. I dag er de 13.

– Utgiveren betalte, men vi mistet jo muligheten til å lage spillet. Drømmen er å kunne leve av å lage konsollspill, og å lage et spill som veldig mange spiller. Det er jo det vi vil.

Men selv om drømmespillet ble kansellert, har de allerede realisert store deler av drømmen.

Skjermdump fra spillet Shiftlings

STOR OG LITEN: Spillet Shiftlings er kåret til Årets spill 2015.

Foto: Rock Pocket Games

Årets spill

– Når de bytter på å være store og små kommer det av og til en lyd som minner om en prompelyd, sier Art Director Henning Ludvigsen.

– En anmelder likte ikke lyden. Da ble spillet avfeid som et prompespill.

Ludvigsen ler når han snakker om heltene i spillet Shiftlings, som i fjor ble utgitt for PC og alle de tre store spillkonsollene. Det minner om et vanlig plattformspill, men vrien er at de to heltene henger fast i hverandre, og at man kan bytte på hvem av dem som skal være stor og liten.

I januar ble Shiftlings kåret til årets spill av den norske spillbransjen.

– Det var stort. Vi er veldig fornøyde med Shiftlings. Å lage større plattformspill er det vi liker best å gjøre, sier Ivan Moen.

Det er et smart utformet plattformspill som ved å knytte de to spillheltene sammen med en navlestreng tar i bruk tyngdekraft og størrelse for å forme sine puslespillaktige utfordringer.

Rune Håkonsen, NRK P3 Filmpolitiet

Spillutvikleren viser hvordan spillet er laget. Hvordan konsepttegningene gjøres om til 3D-modeller, og hvordan nivåene i spillet lages. Han viser også noe helt nytt.

En av karakterene i spillet Olivia & Spike er skrevet ut fra en 3D-printer

3D-PRINTET: Frank er en figur fra det kansellerte spillet Olivia & Spike.

Foto: Henrik Bøe / NRK

For selv om det bare er noen måneder siden Shiftlings ble lansert, er de allerede godt i gang med et nytt spill. Også denne gangen er det snakk om et spill som i utgangspunktet høres kjent ut, med en ny vri.

– Det er en slags blanding av «Super Smash Bros» og «Worms». Et slåssespill der vrien er at landskapet endrer seg ettersom du spiller, og gravitasjon spiller en viktig rolle, sier Moen. Han viser en spillbar prototype.

– Dette skal også bli et konsollspill, og vi prøver å selge det inn hos de store selskapene.

Gjenopplivning?

– Se her, vi har fått Frank 3D-printet!

Henning Ludvigsen viser fram en plastversjon av Frank, en av figurene i det kansellerte spillet Olivia & Spike. På skjermen viser han hvordan en hvit figur blir gjort om fra en slags digital leire til en ferdig karakter med detaljerte teksturer. Dette er en av karakterene han er mest fornøyd med.

– Spillet kan gjenopplives. Vi har det med rundt, og viser det til utgivere. Men det er et ganske stort prosjekt, og det trengs nok et år med et ganske stort team for å gjøre det ferdig, sier Moen.

– Det vil kanskje koste 20 millioner kroner, og det er mye penger. Men vi håper at det blir noe av.