Hopp til innhold

Vil ta tilbake markedet for juletre-eksport

De siste årene har eksporten av juletrær fra Norge gått kraftig ned. Organisasjonen Norsk Juletre er overbevist om at de kan ta tilbake mye av markedet ved å selge eksklusive juletrær til rike europeere.

Vil få fart på juletreeksporten

John-Anders Strande satser på å få fart på juletre-eksporten.

Trærne, som har fått navnet «Fjordtree», blir i første omgang solgt til tyskere.

– Dette er den ypperste kvaliteten av det vi klarer å produsere av fjelledelgran, sier John-Anders Strande, daglig leder i organisasjonen Norsk Juletre, til NRK.no.

– Danskene for eksempel, som er store eksportører av juletrær, klarer ikke å produsere dette treet. Nordmannsgran har vært størst på de fleste markeder i snart 40 år, og nå er folk interesserte i å prøve noe annet, fortsetter han.

– Men kan ikke tyskerne produsere like bra juletrær?

– Tyskerne synes Norge er interessant. De er glad i de norske fjellene og fjordene. Norge er et foregangsland innenfor klima og miljøvern. Det legger de merke til, og de er interesserte i norske trær uten sprøytemidler, som er naturlig oppfostret.

Norsk Juletre presenterte prosjektet i Lardal onsdag formiddag.

Les også:

– Balsamlukt i stua

Ifølge prosjektleder Bjørnar Bjelland kan det lønne seg å ta «Fjordtree» inn i stua hvis du vil ha god lukt der.

– Tar du den inn så får du liksom balsamlukt i stua. Den kan minne litt om norsk gran, men den er usedvanlig mye mer holdbar.

Norsk Juletre har utviklet «Fjordtree» sammen med to omsetningsselskaper, og i år eksporterer de cirka 1500 trær til Tyskland. Formålet med prosjektet er å bygge opp en merkevare internasjonalt, slik at den norske eksporten på sikt kan øke igjen.

Les også:

Nisjemarked

– I løpet av et par år så vil vi fortsatt være veldig forsiktig når det kommer til antall. Men la oss si at vi om to år eksporterer 20 000 trær, og at vi om ti år er oppe i 200 000 for eksempel, sier Bjelland.

Han er ikke bekymret for den dårlige økonomien i Europa.

– Når vi har utarbeidet denne merkevaren har vi tenkt på et nisjemarked. Vi har som mål å bevege oss innenfor en 10 prosent kundegruppe, og de regner vi med ikke på samme måte er berørt av konjunkturer som folk flest.

Fjordtree
Foto: Henrik Bøe/NRK


Ikke bekymret

Eksporten av norske juletrær har falt fra 10.000 til ca. 1000 i fjor, hovedsakelig på grunn av finanskrisa og lavere priser på trærne i Europa. John-Anders Strande er likevel ikke så veldig bekymra for eksportfallet.

Les også:

– Det opplever vi som helt udramatisk. Vi har full avsetning på norske trær. Vi har import i Norge og trenger flere produsenter for å kunne fylle opp det norske markedet først og fremst, og så får vi gå på eksportmarkedet etter det. Det er etterspørsel etter kvalitet, har du det så kommer du inn på alle markedet, sier han og legger til:

– Det er konkurranse på det tyske markedet. Det er mye juletrær i Europa, men får vi til denne merkevaren, som vi ser det allerede begynner å bli stor etterspørsel av i Tyskland, så får vi det til.

Hogde eget tre

Hanne Blåfjelldal, som er statssekretær i Landbruks- og matdepartementet, ble invitert til å hugge sitt eget juletre på presentasjonen i dag.

– Jeg er imponert over disse bøndene, fordi de tenker veldig offensivt. De sier at de har et høykvalitetsprodukt som er verdt en høy pris, og de ønsker å rette seg inn på det internasjonale markedet, først og fremst Tyskland.

Hanne Blåfjelldal
Foto: Henrik Bøe/NRK

Frp-politikeren synes det var spennende å hugge sitt eget juletre.

– Det er første gang jeg gjør det. Jeg har faktisk hatt det på en liste over ting jeg burde gjøre før jeg dør. Men det var fint å få hogd sitt eget juletre og ta det med hjem.