Slik det er i dag er det hver enkelt kommune som fatter vedtak om fartsgrenser innen kommunens sjøområder. Vedtakene må godkjennes av Kystverket og lokale fartsforskrifter er gitt med hjemmel i den sentrale fartsforskriften.
– Helt umulig å forholde seg til, sier Endre Solvang, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund, KNBF.
Han har liten tro på at båtfolket setter seg inn i alle de lokale fartsgrensene før de skal ut på tur.
– Reiser man fra indre Oslofjord, gjennom Blindleia ned til Risør, for eksempel, kjører man gjennom et stort antall kommuner. Det er ingen som sjekker kommunestyrevedtak i alle kommuner de skal reise gjennom, sier Solvang.
- Det går imidlertid an å sjekke lokale forskrifter her.
Solvang mener det bør innføres fast fartsgrense med skilting der det er mulig, slik som på land.
- Les også:
Flere forskjeller
Det er for eksempel fartsgrense på fem knop nærmere enn 100 meter fra land i en del av kommunene i Vestfold, men i det man kommer over i Sandefjord kommune er det fritt fram, bortsett fra i Sandefjordsfjorden og Øyesundet.
Kommer du til Lillesand er også grensen fem knop, men der gjelder den bare når båten er mindre enn 50 meter fra land.
En liten detalj i Lillesand er at denne fartsgrensen kun gjelder fra 15. juni til 15. august.
- Les også:
Politiet støtter
Solvang får støtte fra Morten Skarpaas, som er ansvarlig for trafikken på sjø og land i Vestfold-politiet.
– Det høres ut som en god tanke. Vi har like regler på Nøtterøy, Tjøme, Stokke og Tønsberg. I ettertid har Horten kommune også sluttet seg til det. Ordningen har fungert bra. Målet er å få de samme reglene i Sandefjord og Larvik, sier han.
Cathrine Tornes fra Nøtterøy, en av båtførerne vi treffer i Tønsberg, tror ikke faste fartsgrenser til sjøs nødvendigvis gjør underverker.
– Det er viktig å bruke skjønn. Hvis du ikke har vett til å senke farten når det ligger folk fortøyd, burde de kanskje ikke hatt båt i det hele tatt.