Hopp til innhold

Vil ha blålys på bergingsbilen

– Det som er tragisk er at det sikkert må som skje en alvorlig ulykke før det blir noen endring, sier Arild Karlsen i Falck Bilbjørn Redning. Politimesteren i Vestfold er derimot skeptisk til forslaget.

Arild Karlsen i Falck Biljbjørn Redning

Arild Karlsen i Falck Bilbjørn Redning håper det blir en annen form for sikkerhet i bransjen han jobber i. – Vi opererer litt i en gråsone.

Foto: Tanita Wassås Kveinå/NRK

– For en tid tilbake opplevde jeg at en bilist kjørte av hele døra på redningsbilen idet kollegaen min var på vei inn i bilen. Han var millimeter unna å bli drept, forklarer Arild Karlsen.

Han jobber i Falck Bilbjørn Redning og har i likhet med mange andre i bransjen opplevd flere farlige situasjoner under bilberging.

Les også:

– Mangler respekt for gule lys

Karlsen mener bilistene har mistet respekten for gule lys, og viser til at de benyttes av alle mulige – både veiarbeidere, traktorer og privatpersoner.

– Når du står på veiskuldra og skal hente en bil suser trafikken forbi deg i 110 kilometer i timen. Folk bryr seg ikke om gule lys lenger og de senker ikke farten. Mange legger seg heller ikke ut i det andre feltet for å gi oss mer plass. Det er skremmende, og det må helt klart en holdningsendring til.

Les også:

Vil ha blålys-status

Han mener det er på tide at redningsbiler blir klassifisert som utrykningskjøretøy og utstyres med noe annet enn gult lys, for eksempel blålys.

– Det viktigste er at det er en farge som ikke alle andre har slik at folk blir oppmerksomme på oss og viser hensyn.

Han påpeker at det også ligger en samfunnsøkonomisk gevinst i å gi redningsbilene utrykningsstatus.

– Vi kommer ofte ikke frem til stedet en gang, fordi vi blir stående fast i køen som har blitt til. Dette er et særlig problem i byene, og da må vi tilkalle politieskorte for å komme oss frem. Hadde vi hatt blålys selv ville vi sluppet den tiden det tar, vi hadde fått løst opp i kødannelsene mye fortere og spart samfunnet for de enorme summene det faktisk koster å stå i kø.

Ser ikke behovet

I forskriftene fra Vegdirektoratet står det ikke noe konkret som forbyr bruk av blålys. Det er opp til politiet i hvert distrikt å gi tillatelse.

For at det generelt skal bli tillatt med blålys på redningsbiler må det en forskriftsendring til. Seniorrådgiver i Statens vegvesen, Harald Gjelsvik, ser ikke helt at redningsbilene har behov for blålys, og mener man heller bør ha fokus på å få til en holdningsendring blant bilistene.

Rune Bård Hansen

Rune Bård Hansen, politimester i Vestfold, mener dette ikke er veien å gå.

Foto: Politiet

– Vitsen med utrykningsforskriften er at det er de standard utrykningskjøretøyene som brann, ambulanse og politi som har det. Man må heller prøve å se om det er mulig å informere slik at folk skjønner at man er nødt til å ta mer hensyn. Det kreves også utdanning for å kjøre med blålys fordi det er mye mer farlig hvis man skal begynne å fravike andre trafikk- og hastighetsbestemmelser.

– Kan forvirre

Politimester i Vestfold, Rune Bård Hansen, tror blålys på bilbergingsbiler kan virke forvirrende på bilistene.

– Jeg har forståelse for at bilbergerne ønsker bedre vern, men blålys er forbeholdt nødetatene og kan føre til enda større ulempe for bilistene, sier Hansen.