Da Vestfoldbanen stengte for en måned siden på grunn av arbeid med nytt dobbeltspor, innførte NSB et tilbud om buss for tog. Etter en noe haltende overgang med forsinkede busser og bussjåfører som ikke visste hvor de skulle, har tilbudet gått seg mer til.
Likevel er det mange pendlere som har valgt å ta bilen på E18. Det kan blant annet daglig leder Lars Gulliksen på Statoil-stasjonen ved Kopstadkrysset i Horten bekrefte.
– Det blir litt kaos her når så mange biler skal innom. Samtidig har vi liten plass, så det er litt krise her når det ikke er plass til tungtransporten som må rundt bygget, sier han til NRK.no.
Artikkelen fortsetter under bildet.
2000 biler i døgnet
Trafikktellinger som Vegvesenet har gjort, viser at det i en tilfeldig valgt uke i oktober var ti prosent økning i biltrafikken i forhold til samme måned i fjor. Det utgjør omkring 2000 biler i døgnet.
Målingen ble gjort på Tveiten, ved E18 rett nord for Tønsberg. Og noen bilister velger altså å parkere ved Kopstadkrysset, enten for å kjøre sammen med andre videre eller for å ta en buss.
– Det har vært så ille her et par ganger at vi har sett oss nødt til å taue bort noen biler. Vi prøver selvfølgelig alltid å ringe eieren først, slik at de skal ha mulighet til å få flyttet bilen, sier Gulliksen.
Nedgang i salg av billetter
Markedsansvarlig i NSB for Vestfoldbanen, Pål Hansen, bekrefter at det er en nedgang i salget av enkeltbilletter, men foreløpig finnes det ikke noe tall for dette.
Tall har heller ikke Per Roger Madsen, avdelingsleder for Nettbuss Timesekspressen, men han kan bekrefte flere kunder fra Vestfold mot Oslo.
– Fra den datoen har vi hatt en gradvis økning av passasjerer, og økningen har bare fortsatt. Derfor har vi fått tak i flere busser og mer mannskap. Alle tre linjene er smekk fulle frem og tilbake til Oslo, sier han.
Etter planen skal Vestfoldbanen åpne for normalt trafikk igjen 7. november.