– Vi opplever at en del førere har satt seg inn i regelverket og respekterer det, sier Kenneth Berg, leder av fellesoperativ enhet i Vestfold Politidistrikt.
Han opplever at det er en god del flere vannscootere på vannet i år. Det ble tillatt å kjøre vannscootere i Norge i 2013, og det har vært delte meninger om hvorvidt det er et godt tilskudd til livet på vannet.
– I likhet med båtfolket generelt, så finnes det flere kategorier vannscooterførere også. Men vi gir advarsler når vi ser noen bryter loven, og jobber med å gi informasjon om hvordan det skal kjøres i skjærgården, sier Berg.
Doblet salget
Siden de ble lovlige i 2013, har diskusjonene rast om hvorvidt det var lurt eller ikke. Men stadig flere kjøper en vannscooter. Vestfold Maritime har solgt 140 vannscootere i 2015, en dobling i fjorhold til i fjor.
– Flere og flere velger seg scootere som er sterke nok til å drive med vannsport, tubekjøring og wakebord og sånne ting. Vi selger ikke bare de store scooterne lenger, sier daglig leder Per Ivar Aas.
Forbudt i nasjonalparken
Kjører du vannscooter må du holde deg unna vernede områder, og skal du kjøre fortere enn fem knop, må du 400 meter fra land eller øyer over 200 kvm. Og det er her de fleste bryter loven.
– I Færder nasjonalpark er det helt forbudt å kjøre vannscooter, og det er det ikke alle som er klar over, sier Berg.
Politiet får klager på vannscooterkjøring,men at det ikke er flere klager på det enn på vanlig båtkjøring.
– De fleste holder seg til reglene, men vi har de som desverre ignorerer dem, sier Berg