Det er den årlige markeringen "Lys til ettertanke" Ketil Solvik-Olsen kommer til Vestfold for å være med på.
Helt siden 1993 har Trygg Trafikk holdt minnemarkeringen. Siden Trygg Trafikk startet med markeringen i 1993 og frem til i dag har 233 mennesker mistet livet og over tusen blitt hardt skade i vårt fylke. I år er den viktigere enn på må mange år, for antall drepte er mange fler enn i fjor, forteller Magnussen i Trygg Trafikk
– I det nye året har det vært et stort fokus på at antallet trafikkdrepte har gått opp med over 30 prosent i 2013. 191 trafikkdrepte i 2013. 6 av disse ble drept på veiene i Vestfold, forteller Mette Magnusson fra Trygg Trafikk
Søndag den 5. januar kl. 17.00 vil hundrevis av fakler lyse opp en mørklagt E 18 gjennom Stokke kommune for å minne oss alle på hvor skjørt livet er og hvilket stort ansvar vi alle har som trafikanter.
Samferdselsministeren er årets hovedtaler
Det blir også appell ved fylkesmann i Vestfold, Erling Lae, og en appell ved Politimester I Vestfold Rune Bård Hansen.
I kirken rett etterpå vil det holdes en minnestund med biskop Laila Riksaasen Dahl.
Dyster statistikk
Tallene fra Statens vegvesen er alvorlige. 191 mistet livet i 2013-trafikken. Dette er 46 flere enn i 2012.
– Vi har lagt bak oss et tøft og vanskelig år med et dramatisk oppsving i antall drepte. Vi har ingen klar og enkel forklaring på at vi har fått 46 flere drepte på vegene. Fagfolkene snakker om naturlige statistiske variasjoner, men det er ikke en god nok forklaring. Denne dramatiske utviklingen må stoppes, sier en preget vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Fortsatt noen som dropper sikkerhetsbelte
Det er ingen som vet helt sikkert hvorfor det er så mange flere som ble drept i 2013. Men vegdirektøren opplyser at over 40 prosent av dem som mistet livet, ikke hadde på sikkerhetsbelte.
– I tillegg til manglende bruk av sikkerhetsutstyr bidrar fart og rus sterkt til mange dødsulykker, forklarer han.
Nå ønsker han å påvirke folk holdninger gjennom å satse på holdningskampanjer.
– Det er mange i trafikken som rett og slett må skjerpe seg. Ikke bare setter disse seg selv i fare, men også sine medtrafikanter, sier Moe Gustavsen.