Hopp til innhold

Tønsberg kommune vil tvinge vekk elbiler

Tønsberg kommune ønsker færre elbiler i sentrum fordi de tar opp for mange korttidsparkeringsplasser. Første skritt blir å innføre makstid på tre timer slik at elbileiere ikke lenger kan stå en hel arbeidsdag.

Dagsparkering for elbiler

ELBILER: NRK telte 24 biler på parkeringsplassen ved brygga. 13 av dem var elbiler.

Foto: Gunnar Bækkevold / NRK

I dag er det lov å stå parkert åtte timer i strekk i Tønsberg sentrum. Parkeringsgebyret, som øker time for time, har sørget for at få fossilbiler heldagsparkerer i sentrum.

Problemet er at denne måten å regulere parkeringslengde på ikke gjelder for elbiler som parkerer gratis. Dermed kan elbilister som jobber i Tønsberg stå parkert hele dagen.

Rune Gjerden

Virksomhetsleder i bydrift, Rune MAKS: Gjerden, ønsker å innføre maksparkering på tre timer.

Foto: Gunnar Bækkevold / NRK

– Det er viktig at det er rullering på parkeringsplassene. Det er en forutsetning for å få handel og næringsliv til å gå rundt i Tønsberg sentrum, sier virksomhetsleder i bydrift, Rune Gjerden.

Elbilsalget i Vestfold har eksplodert de siste månedene, og Gjerden er bekymret for hvordan det vil påvirke parkeringsmulighetene når sommerturistene kommer. Kommunen har muligheten til å prøve ut ordningen allerede før fellesferien.

– En makstid på tre timer kan innføres som prøvetiltak og ettergodkjennes av bystyret, sier Gjerden.

Elbilforeningen enig

Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, synes det er helt greit at elbilistene mister muligheten til heldagsparkering i sentrum.

– I byene handler det om å ha rullering på parkeringsplassene, det er det naturlig at også elbilistene må forholde seg til, sier hun.

Åpner for betaling

Regjeringen har et nytt lovforslag på høring som gjør at kommunene selv får bestemme om elbiler parkerer gratis på kommunale parkeringsplasser. Tønsberg kommune ser på det som en reell mulighet for å minske antall parkerte elbiler i sentrale strøk.

– I de sentrale gatene hvor det er mest kritisk kan bystyret velge å kreve avgift for elbiler på samme måte som alle andre, sier Gjerden.

Det håper Christina Bu i Elbilforeningen at de vil droppe.

– Det bør de tenke seg om på, fordelene elbilistene har er der for å få flere elbiler på veiene.

Hun mener at et elbilvennlig bysentrum også skaper et miljøvennlig bysentrum på grunn av mindre luftforurensning.

– De lokale politikerne i Vestfold må ta sin del av ansvaret for å få enda flere elbiler på veiene, avslutter Bu.