Hopp til innhold

Solgte båter til og med på julaften

Etter mange år med røde salgstall mener båtbransjen selv at trenden har snudd.

Båtliv med fart

Båtbransjen mener den dårlige trenden er snudd. Til og med i vintermånedene er salget uvanlig høyt. Kanskje blir båtlivet ekstra livlig til sommeren. Foto: Illustrasjonsbilde

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Flere forhandlere i Vestfold melder om høyere salg enn normalt siden juli i fjor, inkludert desember og januar.

– I fjor solgte vi båter til og med på julaften. I desember og hittil i januar har vi solgt ti til femten prosent flere båter enn i vanlige år, forteller Per Ivar Aas, daglig leder av Vestfold Maritim i Stokke.

Ifølge Aas solgte bedriften godt over 30 prosent flere båter i fjorårets sesong i forholdt til året før.

Ifølge Norges Båtbransjeforbund var nedgangen i båtsalget på landsbasis på cirka 60 prosent fra 2008 til 2013. Konstituert daglig leder Leif Bergaas mener at bransjen har kommet over kneika.

– I 2014 opplevde bransjen en konkret vekst, som kommer til å fortsette i 2015. Vi er på riktig vei igjen, men det er fortsatt et stykke igjen til vi er på nivå med toppårene, forteller han.

Per Ivar Aas i Vestfold Maritim

Per Ivar Aas i Vestfold Maritim i Stokke sier at de til og med solgte båter på julaften i fjor.

Foto: Mathilde Torsøe/NRK

Les også:

Skjærgårdsjeeper og daycruisere populært

Ifølge Bergaas finnes det ikke klare statistikker på hvor mye båtsalget øker generelt, fordi forhandlere ikke har plikt til å rapportere inn salget sitt. Norboat har likevel gjort noen undersøkelser på dette.

– I 2014 økte markedet generelt med cirka fem prosent, sier Bergaas.

Han forteller at det er store landsforskjeller i båtsalget, og at det har økt mer enn gjennomsnittet på Sør- og Østlandet.

Siden juli i fjor har forhandlerne solgt flest skjærgårdsjeeper og daycruisere på 17–23 fot, særlig de som koster opp mot 500.000 kroner.

– I fjor var også vannscootere en av markedets store vinnerne, sier Bergaas.

Les også:

Oppheving av avgift har bidratt

Forhandlerne Herholdt Andersen og Memo AS i Tønsberg har merket salgsoppgang de siste par årene.

Herholdt Andersen doblet omtrent omsetningen i desember i forhold til året før, mens Memo økte salget med 20 prosent i disse månedene sammenlignet med i vanlige år.

Både Norboat og Vestfold-forhandlerne er enige om årsakene til oppsvinget.

– Nordmenn har funnet ut at de i større grad vil feriere hjemme og bruke båt. I tillegg har de to siste somrene vært veldig fine. Også hestekraft-avgiften, som ble avviklet 1. juli, har bidratt til økt salg, sier Jon-Willy Klausen, daglig leder i Memo.