– Dette kan være et supplement til vanlig taxi på de korte avstandene og i store byer generelt, sier Bjønness.
Det sier Torbjørn Bjønness, som kaller seg miljøambassadør.
Han vil gjøre Tønsberg til en grønnere by og starter transport av folk med el-sykkeltaxi.
Nå venter han på at den aller første sykkeltaxien skal komme. Da skal folk trampes dit de skal uten bruk av fossilt brennstoff.
– Noen i taxibransjen har begynt med elbiler og noe hybrid, men det er ikke veldig miljøvennlig og energieffektivt å dytte et tonn med metall og plast dit man skal.
Økt bærekraft
Bjønness mener folk har godt av å fraktes på sykkelhjul. Han sier passasjerene får ekstra opplevelser med på kjøpet siden de kommer tettere på naturen og omgivelsene enn når de sitter i bil.
– Jeg jobber generelt for økt bærekraft. I den forbindelse syntes jeg det var på tide å gjøre noe med taxitilbudet.
I første omgang vil Bjønness teste hvordan den ene sykkeltaxien blir mottatt. Skulle det gå bra, vurderer han å utvide stallen.
– Sommersesongen er nok best, men utenom den får vi se hvor mange som ønsker å bruke oss i stedet eller i tillegg til andre taxier.
Trenger ikke løyve
For å få det rullende prosjektet opp og stå, leter Bjønness nå etter sykkelsjåfører. De bør ha god fysikk, gjerne med gode lårmuskler og være flinke til å omgås andre mennesker.
Likevel mener han det er enklere å bli sykkeltaxisjåfør enn vanlig taxisjåfør.
– Her trenger man ikke ha verken førerkort eller taxiløyve, og det er lov å spørre passasjeren om veien, ler Bjønness.
Les også: