Hopp til innhold

Skyhøy satsing på Torp

– Her er det plass til opptil 40 000 arbeidsplasser, håper grunneierne.

Erlend Larsen (til v) og Bjørn Ole Gleditsch

De to ordførerne Erlend Larsen (til venstre) og Bjørn Ole Gleditsch er optimistiske med tanke på storstilt næringsutvikling øst for rullebanen på Torp. Her har de plassert seg utenfor hangaren til veteranflyet Dakota.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

I 2006 kjøpte Sandefjord og Stokke kommuner de tidligere militære eiendommene rundt Sandefjord lufthavn Torp for 89 millioner kroner. I dag går kommunene ut med planer om å bruke 2300 mål av dette området på østsiden til næringsvirksomhet.

Bra for hele Vestfold

Området er en indrefilet, sier Sandefjord-ordfører Bjørn Ole Gleditsch.

– Torp er den viktigste drivkraften for næringsutvikling i Vestfold og en flyplass som folk både i og utenfor fylket forholder seg til. Vi har god infrastruktur og korte avstander, og dermed kan de som skal jobbe her bo hvor som helst i fylket. Det kommer alle Vestfold-kommunene til gode.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sandefjord lufthavn Torp

Det er området øst for rullebanen på Torp som ønskes som næringsområde, altså arealene utenfor venstre bildekant.

Foto: Cornelius Poppe / Scanpix

Vil snu pendlerkøen

Området har mange fordeler, mener Gleditsch og Larsen. Ikke minst trekker de fram at dette i svært liten grad berører matjord og dyrka mark. Dessuten ser de for seg at en vellykket næringsutvikling på Torp kan bidra til å snu pendlerkøen mot Oslo.

Avhengig av jernbanen

Men, det er et men. For planene står og faller på hvilke trasévalg Jernbaneverket velger gjennom Vestfold. Før dette er klart, kan ikke området utvikles.

– Derfor er det viktig å spille på lag med Jernbaneverket, og Nasjonal Transportplan får dermed også stor betydning, sier Gleditsch.

Stasjon på østsiden

Senere i høst skal styret i Sandefjord lufthavn Torp diskutere en eventuell flytting av dagens terminal over til østsiden av plassen. Det kan bety et godt argument for jernbanestasjon på østsiden, både for flypassasjerer og de som skal jobbe på næringsområdet.

Men om terminalen blir liggende på samme sted som i dag, er det likevel viktig med stasjon på østsiden, sier Stokke-ordfører Erlend Larsen.

– Vi planlegger for en ukjent fremtid, og for eksempel kan man se for seg en undergang under flystripa fra stasjonen til terminalen.

Artikkelen fortsetter under bildet)

Råstad stasjon

I dag går det skyttelbuss mellom Råstad stasjon og Torp flyplass. I fremtiden kan jernbanestasjonen bli liggende på østsiden av flyplassen og være et viktig transporttilbud for ansatte ved det planlagte næringsområdet.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Ingeniørbedrifter

Og de to ordførerne ser for seg høyteknologiske bedrifter med rom for svært mange ansatte. De snakker faktisk om mellom 20 000 og 40 000 arbeidsplasser.

– Dette kan være bedrifter innenfor olje og gass og andre ingeniørbedrifter. Det er først og fremst arbeidsintensive bedrifter vi ser for oss, i motsetning til for eksempel Borgeskogen der det drives arealkrevende næring.

Langt fram

Men det er lang vei fram. De to snakker om et tidsperspektiv på 30–50 år før området er helt ferdig utbygd. I første omgang har administrasjonen i de to kommunene fått beskjed om å legge fram en sak til politikerne. Det skjer trolig i månedsskiftet oktober/november, sier Larsen.

– Nå har vi i alle fall satt fart på snøballen. Så får vi se hvor fort den ruller, hvor langt den ruller og hvor stor den blir.