Hopp til innhold

Brua sprenges klokka 14 på lørdag

Skjeggestadbrua på E18 som delvis kollapset 2. februar skal sprenges på lørdag.

God kveld - og velkommen til Østafjells denne onsdagen! Lørdag klokka 14 sprenges den sørgående delen av Skjeggestadbrua på E18 i Vestfold. 
Sprenginga er komplisert, og vegvesenet jobber nå for å sikre den uskadde delen av brua.

Det opplyser Statens vegvesen til NRK.

– Det passer inn med rivingsprosessen totalt sett, sier Arvid Veseth i Statens vegvesen, region sør til NRK.no.

Selve hovedsprengingen vil skje klokken 14.00 på lørdag. Vegvesenet opplyser at dette er teknisk utfordrende, og at forarbeidet til spredningen har vært mer krevende enn først antatt.

Vegvesenet klargjør brua med å sprenge den søndre halvdelen av brua, altså kun løpet som er ødelagt. Under dette bruløpet kommer vegvesenet til å legge 2000 kubikkmeter med lecakuler som skal sørge for at "landingen" blir mykest mulig.

Tegning av skjeggestad bru

Søylene i aksene 5 og 6 sprenges samtidig og brua faller ned fra akse 4 til landkaret nummer 7.

Foto: Statens vegvesen

Målet er å skape så lite bevegelse i grunnen som mulig når brua treffer bakken.

– Vi kommer også til å legge lecakuler rundt fundamentene på det intakte nordgående bruløpet for å beskytte dette. Firmaet som skal sprenge brua har ikke påpekt at jobben utgjør noen risiko for dette bruløpet, og vi håper og regner med at sprengingen skal gå bra, forteller Veseth.

Brukt fjernstyrte maskiner
Arvid Veseth

Prosjektleder for Skjeggestadbrua på E18, Arvid Veseth.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

I brua ligger det spennkabler som holder den oppe. Til fredag skal vegvesenet sprenge av disse. Det er de avhengig av å få gjort før hovedsprengningen. Når det skjer, vil brua være kuttet opp i deler mellom de aktuelle søylene som skal sprenges, slik at disse faller ned på lecakulene.

– Da må vi meisle seg inn til der kablene ligger i brua, for å få festet sprengladningen direkte på spennkablene, forteller Veseth.

Han sier at det vanskeligste vegvesenet står overfor i prosessen, er å ivareta sikkerheten til de som jobber med brua.

– Sikkerhetskravene er veldig strenge. Pilarene i den skadde delen av brua står på skrå, og vi har liten oversikt over hvor brua er belastet. Under hele arbeidsprosessen har vi derfor en sikkerhetssone på 20 meter på hver side av brua, der ingen kommer innenfor. Dermed blir for eksempel boring på pilarene nedenfra gjort fra fjernstyrte gravemaskiner og boremaskiner.

Også alt det andre arbeidet under brua gjøres med fjernstyrte maskiner.

– De usikre grunnforholdene har gjort det for risikabelt til at personell har kunnet bevege seg under bruene. Boringen og meislingen av brudelene som skal sprenges har derfor foregått fra korger som har hengt fra en kran, og ladingen av salvene har skjedd på samme måte. Dette arbeidet har vært tidkrevende, informerer vegvesenet i en pressemelding.

Vegvesenet planla først å gjennomføre hovedsprengningen til torsdag eller fredag.

Monitor Skjeggestadbrua

Hos vegvesenet overvåker de Skjeggestabrua.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Blir dekket til

Brua vil bli dekket til med forheng på sidene for å hindre sidesprut.

Av sikkerhetsmessige årsaker er det ifølge vegvesenet forbudt å fly med droner i området. Styringsfrekvensene for droner kan nemlig komme i konflikt med frekvensene for fjernstyring av maskinene som brukes i forbindelse med sprengingen.