Brua som ligger i skråninga skal knuses og pigges maskinelt. Det var Jarlsberg Avis som først skrev om saken.
- Les også: Her ser du Skjeggestadbrua gå i lufta
Nøye vurderinger
Den første halvdelen av Skjeggestadbrua var viktig å få ned raskt på grunn av at den var ustabil.
– I mellomtiden har vi foretatt nøye vurderinger av den nordre halvdelen av broen i det sydgående løpet. Vi har funnet ut hva som er viktig å ta vare på og hva er riktig å rive før vi kan bygge den nye broen, forklarer prosjektleder Arvid Veseth i Statens vegvesen.
Det betyr at ytterligere 60 meter av broen skal fjernes.
– Vi har vurdert forskjellige metoder, men har funnet ut at vi må sprenge to søyler slik at to spenn går i bakken. Det blir en mindre sprenging enn sist, men vi bruker en nesten lik metode, sier Veseth.
- Les også: – Bilen foran meg forsvant
Det blir dyrt
På spørsmål om hvorfor vegvesenet velger å pigge ned 50 meter istedenfor å sprenge bort alt, svarer Veseth at årsaken er at de vil benytte seg av den mest skånsomme metoden.
– Vi vil unngå å skade nordenden og prøve å ta vare på søyler og elementer, derfor blir det en oppdelt rivemetode, sier prosjektlederen.
– Hva vil dette koste?
–Det tror jeg vi må komme tilbake til, svarer Veseth.
– Men er det noen størrelsesorden her?
– Som sagt, det må vi komme tilbake til, men ettersom dette er en jobb som vi skal gå raskt i gang med så vil det koste mer enn hvis du skal bygge en ordinær vei.
- Les også: Bygger identisk bru på Skjeggestad
Ferdige før ferien
Veseth forteller at beboere i området rundt vil bli varslet og evakuert den dagen sprengingen skal skje.
– Vi regner med at rivearbeidene vil være ferdige før ferien, og det betyr at vi er klare til å starte byggingen av ny bru i 2015, sier Veseth.