Gleden var stor i Redningsselskapets sjøredningskorps i Tønsberg i april i fjor da korpsets splitter nye redningsskøyte RS Sjømann ankom byen. Bare seks måneder seinere ble gleden snudd til skuffelse.
gjorde at båten måtte slepes til et verksted til Sverige.Les også:
Vakuum i skroget
Det tok lang tid før årsaken til sprekkdannelsen ble funnet. Siden bruken av karbonsandwich er relativt ny i denne typen båter, ble teorier om svakhet i materialet diskutert. Det Norske Veritas deltok i disse undersøkelsene.
Operativ leder Tor Honningsvåg i sjøredningskorpset i Tønsberg sier at årsaken til sprekkene viste seg å ha med styringen av luft til motorene å gjøre.
– Feil med spjeld som skulle lede luft førte til at det oppsto et vakuum som påførte skroget disse sprekkene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Sommervikarer
RS Sjømann kommer til å bli reparert og opplegget med spjeldene endret slik at båten kan settes inn i tjeneste igjen. Men det blir ikke i Vestfold-skjærgården, sier Honningsvåg.
– Den skal til sjøredningskorpset i Stavanger.
Sjøredningskorpset i Tønsberg har lånt RS Mjøsvekteren etter at nyanskaffelsen ble slept til Sverige. Men 1. mai skal den tilbake til smulere farvann på Mjøsa. Da er det RS Kystvekteren og deretter trolig RS Kaptein Egil J. Nygård som skal være i beredskap for båtfolket i Vestfold.
Men bare til cirka 1. oktober.
– Og det er en gladnyhet. Da får vi nemlig ei helt ny redningsskøyte som er under bygging i Sverige i dette øyeblikk.
Tilbake til glassfiber
I utgangspunktet ser den nye skøyta ut omtrent som RS Sjømann, men det er en viktig forskjell, sier Honningsvåg.
– Båten vi får i oktober er bygget i glassfiber. Det gir økt vekt som kan gi noe bedre egenskaper i sjøen. Det er dessuten et billigere materiale som også er velprøvd. Forhåpentligvis vil den nye redningsskøyta være uten de barnesykdommene som de første nybyggene har.
Og det er ikke bare Tønsberg som kan smykke seg med ny redningsskøyte i år. Også i Kristiansand, Mandal og Ålesund kommer det til å bli plassert ut nye skøyter.