Beslutningen om å åpne sak betyr ikke at ESA allerede har konkludert med at konkurransereglene er brutt. Utfallet av saken er ikke gitt. Beslutningen innebærer imidlertid at ESA vil gjennomføre en nærmere gransking før det trekkes en endelig
konklusjon, forklarer Gjermund Mathisen, direktør for ESAs konkurranse- og statsstøtteavdeling.
Et sentralt spørsmål vil være om havneavtalen gir et ulovlig vern for Color Lines seilingstider som kan forhindre at konkurrenter etablerer seg eller vokser, opplyser ESA.
- Les også:
– Kan ramme forbrukerne
Det kan ramme forbrukerne i form av færre valgmuligheter, høyere priser og dårligere utsikter til forbedring av tjenestetilbudet, heter det i en melding fra overvåkingsorganet.
I desember 2011 ble Color Line og Color Group ilagt en bot på rundt 145 millioner kroner etter at ESA hadde konkludert med at det forelå brudd på konkurransereglene i EØS-avtalen. Denne saken gjaldt en langsiktig eksklusivitetsavtale om tilgang til Strømstad havn.
Havneavtalen mellom Color Line og Sandefjord kommune som nå blir gransket, var ikke omfattet av vedtaket i 2011.
- Les også: