Hopp til innhold

Pupp for en god sak

En marmorpupp selges til høystbydende. Pengene går til de med kronisk brystkreft.

Marmorbryst selges

Marmorbryst som auksjoneres bort

Foto: Hans Petter Reppe

Årets Rosa sløyfe-aksjon er i gang.I hele oktober vil rosa prege både Hvalfangsmonumentet, Slottsfjellet og andre bybilder i hele landet. Kreftforeningen står bak aksjonen.

Målet med denne aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon om denne kreftformen og støtte brystkreftforskning. Aksjonen har sitt opphav i USA, og har blitt arrangert her i Norge siden 1999.

Viser seg fram

Anette Schiøll ved bildet av seg selv toppløs.

Anette Schiøll ved bildet av seg selv toppløs

Foto: Hans Petter Reppe

I Tønsberg stilles det ut fotokunst som viser brystkreftopererte. Åpningen i Atelier Gyllenhammer i anledning aksjonen var onsdag kveld.

Anette Schiøll stilte i rosa genser og med rosa striper i håret ved bildet av seg selv. Bildet viser hennes rekonstruerte bryst. - Jeg har hele tiden syns det er viktig med åpenhet. Og dette er en estetisk måte å skape fokus på et alvorlig tema.

Hovedfokuset i årets aksjon er de kvinnene som ikke blir fri for kreft, men som må leve livet ut med sykdommen. Men med medisiner og hjelp kan de leve lenge.

89% av kvinner som får brystkreft overlever sykdommen.

Noen dør

Kunst for brystkreft

Foto på stoff med broderi.

Foto: Hans Petter Reppe

På veggen henger 14 damer. Ikke alle som vises på veggene overlevde. Turid Gyllenhammar har dratt i gang prosjektet. - Dette er mitt viktigste prosjekt hittil, sier hun.

- Jeg ble så provosert da det viste seg at det ikke var mulig å bestille rekonstruksjon av brystet mitt, så dette er et politisk kunstprosjekt, sier Gyllenhammar.