Syrbekkveien går mellom Eik og Hortensveien i Tønsberg. Veien har mange skarpe svinger, dårlig belysning og mangler forgjengerfelt. I tillegg er det 80 kilometer i timen her.
– Vi ønsker oss intensivbelysning, nedsatt fart, opphøyd gangfelt og bedre skilting, sier Jon Åsheim, bystyrerepresentant for KrF.
Rallysjåfør testet veien
Rallykjører Tommy Transeth satte seg i dag bak rattet på NRKs bil for å teste fartsgrensen. Med seg i bilen hadde han Staffan Landsmann-Wiwe, overingeniør i Statens vegvesen Vestfold.
– Du ser jeg bruker veiskuldra her for å klare svingen, og det er det flere som har gjort, sier Transeth til Landsmann-Wiwe, som må si seg enig.
Veien var stengt mens forsøket pågikk, og dermed fikk Transeth virkelig testet hvor fort det var mulig å kjøre.
Landsmann-Wiwe forteller at bakgrunnen for den høye fartsgrensen er at veidirektoratet opererer med to generelle fartsgrenser, 50 i tettbebygd strøk, 80 utenfor. Syrbekkveien er utenfor tettbebygd strøk.
– Likevel er det jo slik at folk alltid skal kjøre etter forholdene, sier Landsmann-Wiwe.
Vurderer tiltak
Per nå har Statens vegvesen ingen konkrete planer for utbedringer på Syrbekkveien.
– Vi kommer ikke til å sette ned fartsgrensen med mindre vi ikke velger å bygge opphøyde gangfelt her, sier Wiwe- Landsmann.
Åsheim er skuffet over at ikke vegvesenet ser behovet for å få gjort tiltak på Syrbekkveien nå. Han mener de burde kunne ta seg råd til utbedringer etter å ha fått bevilget mer midler gjennom revidert nasjonalbudsjett.
– Det er viktig å gjøre noe med en vei vi vet det er så mye ulykker på. Jeg synes det er rart at ikke vegvesenet også ser dette, sier Åsheim.
55 km/t er maks
Etter å ha kjørt strekningen et par ganger er Transeth klar på hva han tenker om at strekningen har en fartsgrense på 80 km i timen.
– Det er helt umulig å kjøre denne strekningen i 80 km/t med en vanlig bil. Kanskje jeg hadde klart det med rallybilen min, sier Transeth.