Sommeren 2017 regner Statens vegvesen med å legge frem et forslag for ny fastlandsforbindelse mellom Nøtterøy og Tønsberg. Det kan skape ny debatt om bompenger. Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Tore Kaurin, ser ikke noen mulighet for en ny bypakke med fastlandsforbindelse uten bompengefinansiering.
Sist det skulle innføres bompenger i Tønsberg førte det til mye debatt:
Siden februar 2004 har bilistene betalt mer enn 1,7 milliarder kroner til den nåværende bomringen. De siste tallene viser 206 millioner passeringer. 20. november stanser innkrevingen flere år før planlagt.
Overdreven motstand
Kaurin håper ikke det blir like mye bråk som sist.
– Jeg håper ikke det. Alle politisk og i administrasjonen er klar over at vi skal ha en fastlandsforbindelse på plass.
– Forstår du det hvis tjømlinger og nøttlendinger føler seg snytt av bommene som har stått oppe?
– Nei, jeg gjør egentlig ikke det. Men jeg kan forstå reaksjonene. De har fått en gang- og sykkelvei, og det er anledning til å bruke Frodeåstunnelen. Noe i meg kan forstå, men jeg syns det har vært en overdreven motstand.
Nektet å betale
Freddy Voldstad driver brukthandel i Tønsberg. Han ble kjent da han nektet å betale bompengeregningene. Til slutt ble han saksøkt av bomselskapet. Etter rettssaken har han betalt.
– De har hentet pengene selv, så det er ikke noe problem.
Voldstad mener bomringen har skapt problemer.
– Jeg syns det er dypt urettferdig å dele en by i to. Det er sosialt negativt på alle måter. Folk besøker ikke hverandre fordi det koster penger.
Bare ideen om en ny bom får Voldstad til å reagere.
– Da sier jeg et stort nei! Men jeg er klar over at jeg bor i Nisseland, så det er veldig vanskelig.
Vurderte å la bommene stå
Kaurin forteller at det ble vurdert å la bommene bare stå. Nå er det likevel bestemt at de skal ned, og heller å komme opp igjen.
– Det er vedtatt å synliggjøre at det som er bygget er betalt.
Han håper den nye fastlandsforbindelse er en realitet i 2023.
– Planen er å legge frem et konkret forslag neste sommer. Så må vi gjennom en ny bompengerunde lokalt, fylkeskommunalt og i Stortinget. Vi jobber for at en ny fastlandsforbindelse står ferdig i 2023.