Hopp til innhold

Mer fart og navigasjon i båtførerprøven

Den reviderte utgaven av båtførerprøven fokuserer på fart og elektronisk navigering. Flere raske båter under 15 fot er årsaken.

Fritidsbåt

Nytt pensum på båtførerprøven skal redusere antall ulykker (Illustrasjonsbilde)

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Kravet om at båtførere født etter 1980 som har større båt enn 8 meter eller en motor på 25 hestekrefter eller mer, ble innført i 2010.

Snart fem år etter er pensumet allerede endret.

Dag Inge Aarhus

Dag Inge Aarhus er informasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet. Han har vært med å utforme det nye pensumet i båtførerprøven.

Foto: Sjøfartsdirektoratet / Privat

– Vi har sett ett behov for å fokusere mer på kjøring i høy hastighet, navigering i høy hastighet og ulykkesforebygging, sier kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus.

Risikofaktorer med høy fart

Sammen med Kongelig Norsk Båtforbund, Politidirektoratet, Kystverket, Skjærgårdstjenesten og Redningsselskapet har de staket ut kursen for ett nytt pensum.

Det er ekstra risikofaktorer knyttet til fart, forteller Aarhus.

– Det er for eksempel forsinkelser knyttet navigering med elektronisk utstyr til og det har med avstand til land å gjøre.

Les også: Mann omkom i båtulykke ved Tjøme

Les også: Nordmann skadd i båtulykke i Sverige

Skal forebygge ulykker

I tillegg er det lagt større vekt på kunnskap om bruk av dødmannsknapp, ombordstigningsanordninger som trapp bak båten og drivanker. Pensumet inneholder også mer om elektroniske kart, symboler i kart, lanterneveier og sjøveisregler enn det var før. Alt dette for å forebygge ulykker.

– Pensum har ikke blitt større, men vi har tatt ut noe og lagt til noe, fortsetter Aarhus.

Den nye prøven har 250 nye spørsmål og trer i kraft fra 1. mars 2015.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark