Hopp til innhold

Klager på Kysthospitalet

Pasienter har blant annet fått beskjed om at de ikke har noe der å gjøre.

Spesialsykehuset for rehabilitering i Stavern

Klinikksjef Elisabeth Dahlin-Ricci sier de ser alvorlig på dette.

Foto: Tor Bjørvik

Flere pasienter føler seg krenket av måten de har blitt tatt imot på av Kysthospitalet i Stavern. Norsk pasientforening har gjennom de siste årene fått flere henvendelser fra fortvilte pasienter.

– Vår bekymring er basert på henvendelser vi har fått fra pasienter. Det går på at kommunikasjonen mellom ansatte på Kysthospitalet og pasienter ikke går som den skal, sier generalsekretær Knut Fredrik Thorne i Norsk pasientforening.

– Arrogante behandlere

Knut Fredrik Thorne

Thorne mener Kysthospitalet har noen utfordringer de bør ta tak i.

Foto: Birgitte Wold Ingebretsen / NRK

Han forklarer at de gjennom flere år har fått en rekke henvendelser fra pasienter som sier de møter arrogante behandlere.

– Det er pasienter som sier de føler at de ikke passer inn i behandlingsopplegget der. Det får de beskjed om, og da får de beskjed om at de ikke har noe der å gjøre og at de ikke har noe tilbud å gi til disse pasientene, forklarer Thorne, og legger til:

– Det går også på måten kommunikasjonen foregår på, hvor det kan synes som om Kysthospitalet har noen utfordringer som ledelsen bør ta tak i.

Tar det på fullt alvor

– Det er ikke noe våre pasienter skal oppleve, så det tar vi på fullt alvor, sier klinikksjef Elisabeth Dahlin-Ricci.

Hun forteller at det er et problem for Kysthospitalet når pasienter ikke føler seg godt nok ivaretatt.

– Dette handler jo om mange saker og kommunikasjon er en utfordring. Der har vi naturligvis et forbedringspotensial. Det ser det virkelig ut som.