Hopp til innhold

Kjører du rundt slik?

Bompasseringen kan bli «gratis», men det kan koste deg dyrt.

Skitne biler

Politijurist Tov Svalastog utelukker ikke at det finnes folk som kjører med skitne skilt med overlegg.

Foto: Arne Petter Wallin Marthinsen / NRK

Det er ikke ulovlig å kjøre rundt med skitten bil, men om bilen er så skitten at skiltene ikke synes kan du få bot. For at det skal skje må du imidlertid bli anmeldt for det.

– Biler skal være registrert med kjennemerke både foran og bak. Vitsen med det er at det skal kunne leses, og om det ikke kan leses kan du i prinsippet få bot, forteller politijurist i Utrykningspolitiet, Tov Svalastog.

Bruker skjønn

– Det vil ikke være mulig å holde skiltet rent til enhver tid, så politiet gjør en skjønnsmessig vurdering på stedet. I de fleste tilfeller vil man nok først og fremst få en advarsel, forklarer Svalastog.

Om politiet mistenker at skiltet er gjort uleselig med vilje kan man få bot på opptil 2000 kroner.

– Dersom kjennemerket er borte får man et forenklet forelegg på 2000 kroner, så jeg antar at det vil ligge rundt der. Det finnes ikke noe bestemt forenklet forelegg eller en standardbot for det, sier Svalastog.

Mindre bompenger

Vegfinans E18 Vestfold anslår at de tapte rundt en halv million kroner i fjor på biler som passerte «gratis» som følge av blant annet skitne bilskilt.

I underkant av 38.000 biler passerte bomselskapets to bommer uten at de klarte å identifisere registreringsnummeret i 2014.

Likevel ser ikke bomselskapene på dette som noe stort problem.

– Vi tar jo bilde av bilen både foran og bak, så vi får som regel satt det sammen og identifisert kjøretøyet, forteller driftssjef i Vegfinans E18 Vestfold, Dan Isak Olsen.

Han får støtte fra administrerende direktør i Tønsberg Hovedvegfinans, Marius Maske.

Olsen understreker at både tilhengere og motorsykler også ligger inn under de 38.000 passeringene.

Taper mer i 2015

Det er grunn til å anta at bompengeselskapet taper betydelig mer i 2015 ettersom de nye bomstasjonene langs E18 først startet innkrevingen 12. januar i år.

– Prosentandelen vil nok være den samme, men summen vil bli høyere, sier Olsen.

Han forteller at det er lite de kan gjøre for å få folk til å vaske bilen oftere.

– Vi har ingen mulighet til å gi gebyrer eller noe sånt.