Hopp til innhold

Ingen ekspressbusser via Revetal

Nettbuss satser videre i Vestfold, men ruta fra Nøtterøy skal følge E18 hele veien til Oslo. «Kjipt», sier ordføreren i Re.

Nettbuss Bus4You

Med endringene i ruta, blir Re stående uten kollektivtilbud til hovedstaden.

Foto: Nettbuss

Etter flere år med passasjernedgang og dårlig økonomi på strekningen Nøtterøy–Oslo, ble det for noen uker siden kjent at Nettbuss vurderte å bytte ut Timeekspressen med et annet tilbud.

Ståle Nistov, administrerende direktør Nettbuss

Ståle Nistov ber VKT og fylkespolitikerne se på muligheten for å sette opp lokalbusser fra Re til ekspressbussenes stoppesteder.

Foto: Nettbuss

I en pressemelding bekrefter selskapet nå at de innfører konseptet Bus4You, i stedet for Timeekspressen, på den strekningen.

Det betyr komfortbusser med 3 seter i bredden, liggestoler, strømuttak ved alle seter, arbeidsbord og gratis internett.

– Vi har mottatt mange gode innspill fra både tidligere og nåværende kunder, og etter en grundig vurdering har vi kommet fram til dette er noe vi har tro på. Flertallet av kundene vil ha raskere buss til Oslo, og med en komfort som bare må oppleves er jeg sikkert på dette kommer til å bli en hit hos kundene, sier administrerende direktør Ståle Nistov i Nettbuss Ekspress i en pressemelding.

Kortest mulig kjøretid

Men bussen skal fortest mulig frem. Og en del av det nye konseptet er få stoppesteder og kortest mulig kjøretid. Derfor skal bussen kjøre hele strekningen på E18, og ikke via fylkesvei 35 som i dag. Dermed reduseres kjøretiden mellom Tønsberg og Oslo med 10 minutter.

– Vi har mottatt gode innspill også fra ordfører Hillestad i Re kommune, og er klar over at det nye ruteopplegget vil gi kommunen hans et sterkt svekket kollektivtilbud til Oslo. Dette har ikke vært noen lett beslutning for oss, men alternativet for oss hadde vært full nedleggelse med de konsekvensene dette ville fått for 80 % av kundene våre på denne ruta, sier Nistov.

Thorvald Hillestad

Thorvald Hillestads innspill til Nettbuss ble ikke hørt.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

– Det er utrolig kjipt at de har kommet til den konklusjonen, sier ordfører i Re, Thorvald Hillestad, til NRK.no.

– Det er ikke tvil om at det er et skikkelig trøkk i magen for Re og Revetal, og den utviklingen vi har sett langs Bispeveien, legger han til.

Hillestad foreslo blant annet å redusere antall stoppesteder, og innstille avganger midt på dagen. Men dette ble ikke hørt. Nå sitter kommunen igjen med «svarteper». Uten jernbane, var bussen eneste kollektivtilbud inn til hovedstaden.

– Det er bare å ta til etterretning at det har blitt sånn, selv om det er fra vårt område at man har hatt flest passasjerer på linja, forklarer Hillestad.

Må til Kopstadkrysset

Innbyggerne i Re må nå finne seg i å komme seg til Kopstadkrysset for å bruke disse bussene. Det stoppet vil betjenes både av det nye busskonseptet, og Timeekspressen fra Stavern. Busselskapet oppretter også ny holdeplass på Sem.

Selskapet vurderer også å be Sørlandsekspressen stoppe på begge disse stoppestedene.

– Vi håper at VKT og fylkespolitikerne er sitt ansvar bevist og nå ser på muligheten for å kunne sette opp lokalbusser gjennom Re som kan korrespondere med ekspressbussene på Kopstadkrysset for at Re kommune fortsatt skal ha et fungerende kollektivtilbud til Oslo, sier Nistov

– Det er klart dårligere alternativer enn det vi har i dag. Jeg tror ikke akkurat trafikken fra Re på buss vil øke som en følge av dette her. Har man først kommet til Kopstad, kan det jo tenkes at mange kjører noen kilometer til og tar toget fra Holmestrand, sier Hillestad.

Nettbuss er allerede i gang med å planlegge det nye rutetilbudet, og sier at oppstart blir senest på nyåret.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark