Hopp til innhold

En økning på flere tusen reisende på to uker

Vestviken kollektivtrafikk (VKT) har sett en god effekt av kampanjen «Buss for en tier».

Bussene står på rad og rekke i Tønsberg.

Flere valgte buss da prisen ble satt ned.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

Trond Myhre, VKT

Trond Myhre skal nå sjekke om flere velger å ta bussen også i månedene som kommer.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Kampanjen startet 3. november og varte i to uker. De reisende kunne reise så langt de ville for ti kroner. Målet er at flere skal la bilen stå.

– Vi var spente, men det har hatt en god effekt. Vi har hatt veldig mange flere reisende, sier markedsdirektør i VKT, Trond Myhre.

Den første uka hadde de 11 000 flere reisende, og den andre uka var det 13 000 flere reisende.

– Vi er veldig godt fornøyde, sier Myhre.

Selv om billigere bussbillett førte til at flere lot bilen stå, blir det ikke buss for en tier fremover.

– Vi har 100 millioner kroner i billettinntekter i året i Vestfold, og bortfallet må finansieres, sier Myhre.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark