Hopp til innhold

Angrer ikke på valget hun tok før sommeren

Lever av gaming.

Emilie Helgesen sitter bak flere skjermer.

FLERE TIMER DAGLIG: I tillegg til andre arbeidsoppgaver, sender gameren direkte i rundt 4.–8 timer daglig – bortsett fra på lørdager. – Det er vanskelig å logge av noen ganger. Da kan det fort gå åtte timer, ler hun.

Foto: Morten Regstad

Hortens-kvinnen startet med Gameboy i 8-års alderen. Da hun senere fikk sin første PC, var hun «solgt». For tre år siden begynte hun med direkstendt spilling på strømmings­plattformen Twitch, under aliaset Emzia.

Det ble hektiske dager med spilling ved siden av en fulltidsjobb som konsulent i et mediebyrå. Hun regnet på det, og i våres bestemte hun seg for å si opp konsulentjobben sin.

– Det er kult å kunne satse på noe eget, sier Emilie Helgesen til NRK.

Gamer på fulltid

Nå lever hun av at andre ser på at hun spiller dataspill.

– Jeg hadde ikke trodd det for tre år siden.

Emilie Helgesen sitter og spiller.

FORNØYD: – Det er kjempegøy, en helt ny hverdag. Jeg føler meg ganske heldig som kan drive med en hobby på fulltid, men det er også mye jobb, sier Emilie Helgesen.

Foto: Morten Regstad

Helgesen forteller at de fleste følgerne hennes er mellom 20 og 25 år. Hun tror folk følger henne fordi de synes det er morsomt å se på andre som driver med sin egen hobby.

– Akkurat som at mange synes det er gøy å se på andre spille fotball eller håndball, er det mange som synes det er gøy å se andre som spiller spill.

Tror på «et boom» av kvinner

– Jeg er ikke overrasket over at gaming og streaming har tatt helt av. Jeg tror vi bare har sett starten av noe som kan bli utrolig spennende. Norske medier må følge med og lage godt innhold av dette, slik at ikke nordmenn bare går til Youtube og Twitch, sier daglig leder og redaktør i Medier24, Erik Waatland.

Både han og Helgesen forteller at det i dag er flest menn i miljøet. Samtidig ser begge stadig flere kvinner interessere seg.

– Jeg tror sånne som Helgesen, som er en synlig og tydelig profil i gamingmiljøet, nok vil sørge for at det vil komme et boom av kvinner i gaming og streaming fremover.

Ser en endring

Waatland påpeker at man er avhengig av et visst volum av følgere for å tjene penger, og sier at det kan være vanskelig i det norske markedet.

Han kan imidlertid fortelle at han er i ferd med å se en endring i dette nå.

– Norske merkevarer begynner å se effekten av å ha tilgang på en ung målgruppe som det er gjennom gaming og streaming.

Waatland er selv blant dem som synes dette er god underholdning.

– Bortsett fra å se på Dagsnytt 18 hver dag, tar jeg opp Youtube og ser på Shroud. Det er en kanadisk streamer som spiller et spill som heter PlayerUnknown's Battlegrounds.

– Det er faktisk ingen underholdning i Norge som jeg synes er mer spennende, kanskje bortsett fra Dagsnytt 18, men det stopper der.