Hopp til innhold

Elevene storfornøyde med denne skolen

RE (NRK): – Her ser lærerne virkelig elevene, og vi føler at vi kan betro oss til dem, sier Lena Nyhus, andreklassing ved Re videregående skole. I fjor hadde denne skolen bare én prosent frafall, mens tallet er på fire prosent på landsbasis.

Lena Nyhus

Re videregående skole er en av skolene i landet der færrest elever faller fra. Andreklassing Lena Nyhus (t.h.) sier at hun aldri kunne tenke seg å gå på en annen videregående skole.

Foto: Philip Hofgaard/NRK

– Kontaktlærerne på Re videregående har veldig kultur for å se oss. Det merker vi blant annet ved at de tar oss ut av klasserommet med en gang de ser eller tror at noe kan være galt. De sier fra hvis noen holder på å falle ut av skolen, og skolen er flink til å få i stand aktiviteter som gjør at elevene blir kjent på tvers av linjene. Det skaper gode klassemiljøer.

Slik forklarer Lena Nyhus, andreklassing ved helse- og oppvekstfag ved Re videregående skole, at skolen har svært lav frafallsprosent. I skoleåret 2014/2015 falt bare én prosent av elevene ut, mens tallet på landsbasis er på fire prosent.

De siste ni årene har frafallstallet ved Re videregående ligget stabilt mellom 0,5 og 2 prosent.

– Flinke til å snakke med elevene

Theo Aske Holskil

Theo Aske Holskil, andreklassing ved Re vgs., sier at han tror alle føler seg likt på skolen.

Foto: Philip Hogaard/NRK

Theo Aske Holskil, som også går i andreklasse ved helse- og oppvekstfag, sier at elevene på skolen har lett for å betro seg til kontaktlærerne her hvis de har problemer.

Kontaktlærerne er kjempeviktig, fordi de er veldig flinke til å snakke med oss og veldig åpne. De er særlig flinke til å snakke med oss om psykiske problemer, som jeg vil tro mange sliter med. Samtidig tror jeg de fleste klasser har et veldig godt klassemiljø, mye på grunn av lærerne, sier han.

Nyhus sier at hun vet om elever som har vært nær ved å falle ut fra skolen, men som har blitt reddet inn igjen fordi skolen har så gode rutiner. Hun trekker også fram trivselsdager, som skolen arrangerer i starten av skoleåret.

– Det tror jeg mange førsteklassinger har god hjelp og nytte av. Skolen arrangerer også noe som kalles «hei-uka», som samler hele skolen til felles aktiviteter. Det gjør hele skolen mer sammensveiset, og det tror jeg er viktig.

Begynner arbeidet før skolestart

Camilla Reidunsdatter Andreassen

Studierektor for Helse- og oppvekstfag Camilla Reidunsdatter Andreassen sier at kontaktlærerne gjør en svært viktig jobb ved skolen.

Foto: Philip Hofgaard/NRK

Camilla Reidunsdatter Andreassen, studierektor ved Re videregående skole, trekker fram kulturen kontaktlærerne har for å se elevene som den største grunnen til at så få faller fra.

– Vi jobber også systematisk og godt med dem for å få dem til å trives og lykkes med skolearbeidet. Det tror jeg gjør at de blir på skolen, sier hun.

Andreassen forteller at de ansatte starter arbeidet med elevene allerede før de har hatt sin første skoledag.

– Vi innkaller noen til samtaler før skolestart, og for å bli litt bedre kjent. Det gjør vi ut fra informasjonen vi får om elevene via søkersystemet vårt. Vi bruker opplysningene som kommer fram i samtalene – sammen med karaktersnitt – for å sette sammen gode klasser som skal kunne drive med et godt læringsarbeid.