Hopp til innhold

– Det er en revolusjon innen bruinspeksjon

Tomas Moss har gjort droner til sitt levebrød.

Tomas Moss i Orbiton viser hvordan dronene hans fungerer.

SE VIDEO: Tomas Moss viser hvordan et multikopter med åtte propeller, et oktokopter, fungerer på idrettsplassen i Åsgårdstrand.

Droner blir stadig mer populært. De finnes i alle størrelser, og med kameraer i forskjellig kvalitet.

Tomas Moss fra Horten så mer enn bare lek og moro, og sammen med Gonzalo Figueroa startet han firmaet Orbiton for to år siden.

Mange hørte om dem da de leverte dronebilder og videoer for vegvesenet da Skjeggestadbrua i Holmestrand ble sprengt.

Nå har de fått en storkontrakt med Statens vegvesen – den første av sitt slag.

Erstatter tau og klatring

Muligheten de så for to år siden, ser ut til å stemme med behovet i markedet.

Kontrakten de nå har landet er med ingeniørfirmaet Aas Jakobsen, som på oppdrag fra Statens vegvesen skal inspisere 300 veibruer over hele landet.

Dette er den første statlige kontrakten på slikt type arbeid i Norge. Ifølge Moss gjør droner arbeidet tryggere og raskere.

– Når man skal inspisere bruer for eksempel, trenger man ikke sperre trafikken som man ofte må hvis man skal ut med vogner og lifter.

– Det er helt klart en revolusjon i forhold til bruinspeksjon. De har klatret med tau i 1 000 år – romerne inspiserte bruene sine med tau, fortsetter han med et smil.

Tomas Moss fikser litt på dronen.

ÅTTE PROPELLER: Dronesystemet til Tomas Moss er et av de minste og letteste på det profesjonelle markedet.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

God erfaring

Filmingen under sprengingen av Skjeggestadbrua var første gangen brudirektør Børre Stensvold i Vegdirektoratet var borti bruk av droner.

Erfaringen derfra var positiv.

– Det fungerte veldig godt. Da kunne vi sitte i fred og ro og studere bildene i etterkant. Alternativet vårt ville vært å foreta en inspeksjon på stedet, og det var ikke lett på Skjeggestadbrua fordi det var så ustabilt, sier han.