– Å ha en Vestfold-bane som går fra Drammen via Bakkenteigen, via Vestfoldbyene vil være kjempebra for studenter og lærere. Vestfoldbanen blir også som vår T-bane slik det er i Oslo, sier Kjær.
I går ble det kjent at 7 av 10 ønsker at en fremtidig Horten stasjon skal bli plassert på Bakkenteigen framfor på Skoppum i fremtiden. Undersøkelsen er utført av Sentio på oppdrag fra blant andre Høgskolen i Vestfold og Buskerud.
For alle studentene
5 000 studenter og lærere har Bakkenteigen som sin daglige arbeidsplass.
– Det er ikke bare Høgskolen i Vestfold. Det er Høgskolen i Vestfold og Buskerud som også nå skal inkludere Telemark for å bli et universitet, sier Kjær.
Kjær mener en fremtidig stasjon på Bakkenteigen er like viktig for andre byer i Vestfold som for Horten. Han påpeker at virkeligheten til studenter som for eksempel bor i Larvik, studerer på Bakkenteigen og i tillegg skal bringe og hente i barnehage får det mye lettere med en jernbane som går til Høgskolen.
– De fleste studentene på Bakkenteigen er dagstudenter. De bor ikke der. Vi må huske på at det er voksne studenter som er i flertall, sier han.
- LES OGSÅ: Flere tar tog etter bomøkning på E18
Uenighet om jernbane
Så mye som 50 prosent av norske jernbaneinvesteringer skjer i Vestfold. Viktige jernbanestrekninger, som tidligere er kommet på plass, er Barkåker-Tønsberg, parsellen Holmestrand med tunnelen og Eidangerparsellen.
Når det gjelder hvor Horten stasjon skal ligge er det stor uenighet blant de involverte i Plattform Vestfold, som består av Vestfold fylkeskommune, kommunene langs Vestfoldbanen, næringsliv og arbeidstakerorganisasjoner.
- LES OGSÅ: Vil aksjonere mot jernbane
- LES OGSÅ: Slik kan Bakkenteigen se ut i 2040
Et viktig argument mot stasjon på Bakkenteigen med ny jernbanetrase er at store landarealer vil bli berørt.
Hvor stasjonen plasseres skal være avklart i 2016, etter politisk behandling og folkeavstemning. Den endelige avgjørelsen blir tatt i Stortinget.