Hopp til innhold

Denne skulle redde folk

Den ble laget etter at skipsføreren opplevde å miste både kone og barn på sjøen.

Dønvig-kula

Slik så Dønvig-kula ut. Den var utstyrt med seil og ror og skulle redde sjøfarende fra drukningsdøden.

Foto: Norsk Sjøfartsmuseum

Skipsfører Jørgen M. Dønvig fra Skåtøy opplevde å miste kone og barn da han forliste med barken ”Dictator” 1891.

Etter dette gikk Dønvig i land for godt, og viet resten av livet sitt på å lage livredningsbøyer.

Nå blir mye av hans arbeid en del av utstillingen "Forut for sin tid" som åpner 6. april på Norsk Sjøfartsmuseum.

Redningsbøye av stål

Dønvig var virkelig forut for sin tid med utviklingen av redningsbøyen, men hans første bøye var nokså annerledes enn den vi kjenner i dag.

Han laget en redningsbøye i stål som var rund som en kule, med en diameter på 2,7 meter. Den var også utstyrt med seil og ror.

I utstillingen på Sjøfartsmuseet på Bygdøy settes Dønvig-kula inn i en større økonomisk og sjøfartshistorisk sammenheng som forklarer hvorfor Dønvigs oppfinnelse ikke ble noen kommersiell suksess, og hvorfor lukkede redningsbåter av lignende slag først slo igjennom 70 år senere.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark