Hopp til innhold

Bussen gjør oss attraktive

Frykter at bussen velger en annen rute.

Nettbuss

Nettbuss ber om din mening om det nye konseptet.

Foto: Espen Gees / Nettbuss

TimeEkspressen må gjøre noe for å få flere kunder. Et av forslagene er at bussen fra Nøtterøy til Oslo skal kjøre E18 uten omvei via Revetal. Det frykter ordføreren i Re.

Thorvald Hillestad
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

- Bussen til Oslo gjøre oss mer attraktive og har nok fått folk til å flytte til kommunen vår, sier Thorvald Hillestad. Hans ier det er trist hvis tilbudet forsvinner. Han påpeker at Re-folk har vært flinke til å bruke bussen og at kommunen ikke har jernbane og derfor trenger et kollektivtilbud til hovedstaden.

Hilletad foreslår at TimeEkspressen fortsatt går om Bispeveien, men bare tar opp passasjerer på Revetal og Kronlia, og dermed ikke stopper på hvert eneste stoppested gjennom indre Vestfold.

Går dårlig

Etter flere år med passasjernedgang og dårlig økonomi på TIMEkspressen linje 8 (Oslo-Nøtterøy), kuttet Nettbuss Ekspress prisene tidligere i år. De droppet også vinterkjøring til Tjøme i Vestfold. På tross av dette har passasjernedgangen fortsatt, opplyser selskapet i en pressemelding onsdag.

– Når kundene svikter, har vi tydeligvis ikke et attraktivt nok produkt lenger. Da må vi enten fornye oss eller legge inn årene, sier administrerende direktør Ståle Nistov i Nettbuss Ekspress i pressemeldingen.

Derfor vurderer de nå å sette inn busser med ekstra komfort på strekningen Nøtterøy–Oslo, i stedet for TIMEkspressen.

Les også:

Dyrere for kundene

Slike busser har tre seter i bredden, liggestoler i skinn, strømuttak til ved alle stolene, arbeidsbord og gratis internett.

– Vi har hatt stor suksess med dette på strekningene Oslo–Göteborg og Stavanger – Bergen. Det er noe helt annet å være passasjer på disse bussene med så god plass og mulighetene til å jobbe. Det tydelig at vi har truffet et behov hos folk med dette konseptet. Om det passer på en så kort strekning som Tønsberg–Oslo er noe vi nå analyserer, sier Nistov.

– Vil dette gå utover prisen for kundene?

– Det er også blant det vi nå vurderer. Vi er avhengige av at det blir en litt høyere pris enn det vi har i dag for å få det til å gå rundt. Der vi har dette konseptet nå, er folk faktisk villige til å betale litt mer for en høyere komfort. Vi ser på om det kan være tilfellet også her, sier Nistov til NRK.no.

Kortere kjøretid og færre stoppesteder er også en del av det nye konseptet de nå vurderer. Det kan bety færre stopp i Vestfold, og at bussene kjører på E18 i stedet for dagens rute som går på Bispeveien.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Setene i komforbussene.

I de nye busene er det tre seter i bredden; to seter på den ene siden av bussen, og ett sete på den andre siden.

Foto: Nettbuss

Vurderer å endre rutetabellen

TIMEkspressen begynte å kjøre mellom Tjøme og Oslo høsten 2002.

– Det var banebrytende i sin tid, du kunne glemme rutetabellen. Nå har alle smarttelefon og rutetabellen i lomma uansett. TIMEkspressen har absolutt noe for seg på mange strekninger, men vi må nok tilpasse rutetilbudet i større grad fremover til når folk faktisk reiser. I tillegg må rutetidene avpasses rushtrafikken rundt Oslo, og da kan vi ikke være rigide på like minuttall i en rutetabell, fortsetter Nistov.

Selskapet skal bestemme seg for hva de gjør i løpet av en måned. Innen den tid ber de kunder, politikere eller andre, om å komme med innspill.