Hopp til innhold

Bomringen rundt Tønsberg kan bli stående i 20 år til

Bomringen rundt Tønsberg skal egentlig fjernes til neste år, men nå tyder mye på at den kan bli stående i 20 år til.

Bomringen

Bomringen i Tønsberg har stått i drift siden 2004 og skulle etter planen legges ned neste år.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Opplysningene om en mulig utvidelse av perioden kom i møtet til overordnet styringsgruppe for Bypakke Tønsberg-regionen tidligere denne uka.

Leder av styringsgruppa og fylkesordfører Per-Eivind Johansen vil imidlertid ikke kalle det en forlengelse av bompengeinnkrevingen, selv om det for mange bilister sannsynligvis vil oppleves slik.

– For det første skal den innstillingen behandles i de berørte kommunestyrene og i fylkestinget, understreker Johansen, og legger til:

– For å komme videre med planleggingen av Nøtterøy-forbindelsen og alle tiltakene i Bypakke Tønsberg trenger man planleggingsmidler. Dette er jo en fylkesvei, så noe av det skal finansieres av fylkeskommunen, mens hoveddelen må finansieres av bompenger.

Ikke fullført

Bilistene har jo forholdt seg til at innkrevingen skal stoppe i 2016. Er dette å holde dem for narr?

– Alle er klar over at prosjektet ikke er fullført. En mangler fortsatt en forbindelse fra Tønsberg til Nøtterøy og det er lagt opp til at en også skal løse en del fremkommelighetsproblemer både for kollektivtransport, gang- og sykkelvei, og noen av disse tingene er tiltak man må ta før man kan bestemme hvor tverrforbindelsen mellom Tønsberg og Nøtterøy skal gå. Og det er jo den største debatten her, sier han.

Per-Eivind Johansen

Leder av styringsgruppa og fylkesordfører Per-Eivind Johansen.

Foto: LINA GAGANIS

For bilistene blir det jo en forlengelse av bompengeinnkrevingen?

– Nei, det er å vedta en ny periode som avløser den perioden som allerede har vært, sier han.

Hva er forskjellen?

– I 2016 har man nedbetalt det prosjektet som var vedtatt og så skal man starte nye prosjekter og der ligger blant annet ufullførte oppgaver som Presterødkrysset, Presterødbakken, miljøtiltak på Teie og gang og sykkelvei som ble avbrutt i den forrige, som alle ser at det er nødvendig å fullføre.

– Den eneste muligheten

Johansen er godt kjent med stortingsproposisjonen om at man ikke kan forlenge bompengeinnkrevingen.

– Derfor har vi sendt ny søknad som må behandles av Stortinget om å starte ny periode for å fullføre Bypakke Tønsberg. Det er den eneste muligheten som foreligger i dag. Så langt er det ikke forespeilet noe statlig bidrag til den veiforbindelsen og da er det fylkeskommunen og bilistene som må betale det, sier han.

Aksjonsleder i Bilistenes Aksjonsgruppe, Johan M. Nome, reagerer sterkt på at bomringen kan få forlenget levetid og varsler demonstrasjoner. Det skriver Tønsbergs Blad. Han og hans meningsfeller vil møte opp utenfor rådhuset i Tønsberg på onsdag.

– Vi stiller opp med ropert, plakater, bannere og vil dele ut løpesedler. Å bygge veier er en lovpålagt offentlig oppgave, sier han til avisa.