Vegvesenet jobber nå med planer for sykkel og kollektivløsninger, og en ny fastlandsforbindelse til Nøtterøy. De nye bommene skal etter planen opp på samme steder som dagens bommer, og på den nye fastlandsforbindelsen.
Bommene skal opp etter at prosjektene er ferdige. Dagens bommer forsvinner helt.
– De skal fysisk fjernes, men det tar litt tid fordi jobben sannsynligvis må ut på anbud. Innkrevingen slutter klokka 12 på søndag. Vi må også fjerne dem på en tid av året da det er mulig. De kan bli stående noen måneder, men alt skal bort. Det forteller avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen.
Anslår millionbeløp
Ifølge Kaurin er det ikke mulig å slå fast kostnaden for å fjerne bommene, for så å sette opp nye.
– Da vi tok vekk bommene på E18 i nordre Vestfold ble det billigere enn vi regnet med. Jeg tror ikke det handler om veldig store summer. Når det skal opp igjen er det nye moderne bommer, som er mye billigere å sette opp.
– Snakker vi om millioner kroner for å fjerne bommene, for så å sette det opp nye?
– Vi snakker nok om sekssifra, eller sjusifra beløp, svarer Kaurin.
Vil ikke ha nye bommer
Bent Kittelsen sitter i bystyret i Tønsberg for Fremskrittspartiet. Han er leder for utvalget for Samfunn- og næringsutvikling og synes det er positivt at bomringen fjernes. Men han er ikke like begeistret for at det planlegges nye bommer i 2023.
– Det tenker jeg at er veldig negativt. Mitt parti er mot bompengefinansierte veier. Vi mener staten tar inn så store inntekter at de kan være med å bidra. Det kan de gjøre sammen med kommunen, fylkeskommunen og gjerne en del av utbyggerne, hvis kommunen er mer fremoverlent i forhold til utvikling av næringstomter.
Dagens bommer avleggs
Bommene som fjernes nå er ifølge Kaurin ikke moderne nok til å kunne brukes i 2023.
– Grunnen til at vi fjerner dem er at teknologien som vi brukte i 2004 er helt avleggs, det er ikke noe poeng å la dem stå. Det er ingenting du fortsatt kan bruke bortsett fra røra under, og de blir liggende.
Det som i hvert fall er sikkert er at dersom planene til vegvesenet blir akseptert, kommer du til å kjøre gjennom bommer på samme steder som i dag, en gang i fremtiden.
– Ja, i prinsippet blir det sånn. Om det blir noen små justeringer her og der, men i prinsippet blir det sånn, avslutter Kaurin.