Hopp til innhold

– For dårlige til å lese kart

På verkstedet til Vallø Motor i Tønsberg slår de rekorder om dagen. Daglig leder husker ikke sist de reparerte så mange båter.

En seilbåt har kjørt på grunn.

Det skrus og monteres som bare det inne i verkstedet og ute på plassen på Vallø Motor AS. Store, fine båter som har kjørt på et skjær eller fått motortrøbbel, står klare til å fikses.

– Det var en god sommer for oss i fjor, men i år er det enda bedre. Det er nesten rekordår. Det er veldig mange år siden det har vært så mange her, sier daglig leder Terje Jensen.

Han forteller at det er grunnstøting som er den hyppigste årsaken til at båtene må repareres.

Tomt hos leverandør

Øystein Aadne mekker på Vallø Motor

Mekaniker Øystein Aadne har nok å gjøre om dagen. Her bytter han styreslanger på en av båtene.

Foto: Susann Rismyhr / NRK

Vallø Motor har, til tross for stor pågang, fortsatt ledig kapasitet. Men Jensen må forklare båtførerne som er hos dem, at de ikke kan garantere når båtene er klare, for det er ikke bare dem det står på.

– Det som er litt trist er at på grunn av det trykket som er i sommer, så begynner de som leverer propeller og aksler å gå tomme, sier Jensen.

Dermed risikerer noen eiere at båtene deres ikke blir klar før sommeren er over. Jensen peker på et par båter som ikke får delene sine før i september.

Les også:

Uoppmerksomme

Jensen viser flere båter som har kjørt på skjær og mistet propellene og akslene.

– Det kommer av at båtførerne er uoppmerksomme, varme i toppen og for dårlige til å lese kart, forklarer han.

Han sier videre at det er mange turister her på sommeren, og de er selvfølgelig ikke så kjent i området. I skjærgården her er det mange skjær, og flere er ikke merket.

Men det har blitt færre skader etter at det ble bedre merket rundt Bolærne.

Unnskyldninger

Vallø Motor

Vallø Motor jobber på spreng om dagen for å reparere alle båtene som ødelegges på sjøen. Men det er ikke så lett når det er tomt for deler hos leverandøren.

Foto: Susann Rismyhr / NRK

Jensen står med mekanikerne Kim Jensen og Øystein Aadne, de mimrer over unnskyldninger fra båteiere som har vært der.

– Enten er det broren eller en kompis som har kjørt, eller så skulle kona bade inne på grunt vann. Det verste var da en person påsto at noen hadde plassert en stein der, for den var der ikke i fjor, ler mekanikerne.

For når en eier kommer for åttende gang på tre år og skal ha nye propellsett. Da må de bare nikke, smile og gjøre jobben sin.

Les også: