Hopp til innhold

Grunneier: – Brua var ustabil

Bjørn Hundstad mener at han hadde all rett til å utføre arbeidet ved brua.

Skjeggestadbrua sprenges på lørdag

MÅTTE RIVES: Brua i det sørgående løpet måtte rives etter kollapsen. Brua i det nordgående løpet fikk stå, og åpner for trafikk før fellesferien.

Foto: Orbiton/Statens vegvesen

Årsaken til at Skjeggestadbrua på E18 i Holmestrand kollapset 2. februar i år, var anleggsarbeid som pågikk i nærheten.

Det kom fram på pressekonferansen som Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) holdt klokken 12.00 fredag.

Grunneieren Bjørn Hundstad føler imidlertid ikke noe skyld for at brua kollapset.

– Jeg mener at brua var ustabil i utgangspunktet, sier han til NRK.

Brua knakk da det gikk et leirskred i området. Ifølge NVE ble skredet utløst av massepåfylling som en entreprenør holdt på med i umiddelbar nærhet av brua.

– Det var den siste utfyllingen som var årsaken til skredet, men også tidligere utfyllinger gjort særlig i perioden 1998 – 2006, var også med på å gjøre grunnen mer ustabil, sa sjefingeniør i NVE, Stein-Are Strand, på pressekonferansen.

En bulldoser gjorde planeringsarbeid for Solum Golfbane rett ved der E18-brua kollapset i Holmestrand.

Kommunen mener det skulle vært søkt om å gjøre arbeidene på stedet. Det er Hundstad uenig i.

– Det arbeidet jeg har gjort der, er innenfor det jeg har anledning til. Vi har en reguleringsplan der kommunen selv har akseptert at vi kan gjøre endringer inntil 2,5 meter. Og vi ligger godt innenfor det når det gjelder det arbeidet her, sier grunneieren til NRK, som opplyser at han ikke visste om grunnforholdene ved brua.

– Måtte ikke søke

Nils Christoffer Bruserud i rutete skjorte.

TRAVELT: – Saken har store dimensjoner. Det har vært et stort kjør nå etter klokken 12, sier Nils Christoffer Bruserud og sikter til at det var da konklusjonen ble offentliggjort.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

Bulldoseren var leid ut av entreprenørfirmaet Oskar og Tormod Wike.

Nils Christoffer Bruserud, daglig leder i entreprenørfirmaet, sier til NRK at han vil kommentere saken nærmere når han har lest rapporten.

– Hvordan går det med føreren av bulldoseren som utførte arbeidet ved brua denne dagen?

– Han er på jobb, og har det bra. Han jobber som han skal, så det går veldig bra.

Også entreprenøren mener de ikke måtte søke tillatelse fra kommunen.

– Fra vårt ståsted mener vi at det ikke var søknadspliktig i og med at det var et LNF-område, sier han.

Skjeggestad bru i Holmestrand.

PLANERINGSARBEID: En maskinfører jobbet rett ved brua da den kollapset.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Vil åpne før fellesferien

Statens vegvesen utførte arbeid på stedet fra 1998 til 2001.

– Jeg oppfatter at NVE konluderer med at årsaken var utfyllinger de siste månedene før. Nå skal vi se på innholdet i rapporten og be juristene vurdere eventuelt ansvarsforhold videre, sier avdelingsdirektør Ingunn Foss.

Den nordgående delen av Skjeggestad bru åpnes igjen til fellesferien, håper Statens vegvesen. Men først må den løftes opp med spesialbygde jekker.

En ny bro skal bygges opp i sørgående løp. Den skal stå ferdig i løpet av et års tid.