Hopp til innhold

– Brua åpner for trafikk før fellesferien

Vegvesenet lover å åpne E18 over Skjeggestadbrua for trafikk før fellesferien.

Skjeggestad bru

SNART KLAR: E18 over Skjeggestad blir kjørbar innen fellesferien, ifølge Statens vegvesen. Dette bildet er fra den første spredningen av det sørgående løpet på brua.

Foto: FREDRIK LALAND EKELI / NRK

– Vi kan imidlertid ikke si nøyaktig hvilken dag før fellesferien brua vil åpåne. Vi vet nemlig ikke når brua blir klar rent teknisk, men det jobbes døgnet rundt for å få den klar, forteller overingeniør Reidar Jørgensen i Statens vegvesen Vestfold.

Tidligere har det sørgående løpet på Skjeggestadbrua blitt sprengt i to omganger, men det nordgående løpet har blitt stående. Før dette løpet skal bli kjørbart, må det heves.

– Og for å heve ei bru må grunnen under være sikker, og arbeidet med dette holder på nå. Etter at brua har blitt hevet skal den senkes igjen.

Skal redusere til ei fil

For å lede trafikken over det nordlige løpet må vegvesenet redusere til ei fil i hver retning.

– Når dette skjer får vi de samme utfordringene som i Islandkrysset i dag, at to felt må bli til ett. Bilene fra disse feltene må flettes sammen i ett felt i det nordgående løpet på brua. Vi skal sette opp fysisk midtdelere her, men det vil bli en trafikkpropp ved brua, forteller Jørgensen.

Reidar Jørgensen, Statens Vegvesen

OVERINGENIØR: Reidar Jørgensen, overingeniør i Statens vegvesen Vestfold.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Fordømmer «køpoliti»

Enkelte lastebilsjåfører på vei til Islandkrysset har oppnevnt seg selv til en form for «køpoliti», skriver Tønsbergs Blad.

Sørgående trafikk mot Islandkrysset må ligge i høyre felt for å komme seg til omkjøringsveier, men noen velger å snike seg forbi i venstre felt for deretter å presse seg inn i høyre felt lenger nede. Enkelte lastebilsjåfører legger seg derfor ut i venstre felt for å hindre køsnikerne.

– Slike sjåfører kan være til fare for seg selv og andre, enten de sitter i lastebiler eller personbiler. De kan bli påkjørt bakfra eller kjøre inn i siden på folk, sier Jørgensen.

Å være «køpoliti» i Hillestadtunnelen, den siste tunnelen før Islandkrysset, er i tillegg forbudt.

– Det er kjørefeltsignaler i tunneltaket her, og disse røde kryssene betyr det samme som røde lys i signalregulerte veikryss.

Vegvesenet skal straks forlenge bruken av fysiske minigarder på veibanen i E18 mot Holmestrand. I dag står disse rett etter åpningen av Hillestadtunnelen på nordgående side, og minigardene viser hvilken side av veien en skal kjøre på. Bak disse står det en hvit og blinkende pil, som klart viser at det ikke er lov å ligge i venstrefeltet.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark